Forum

Star Wars CCG Seale...
 
Notifications
Clear all

Star Wars CCG Sealed Deck Topic

Page 1 / 2
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Wat weet jij over Sealed Decks - Leto?

Quote
Topic starter Posted : 02/08/2016 9:27 am
Roebar
(@roebar)
Famed Member

Sealed deck zou je als volgt kunnen doen:

- maak van iedere kaartsoort (location, chars, effects, interrupts etc.) stapeltjes van een x-aantal kaart (dark en light side)
- bepaal random wie welke side speelt
- schud de stapeltjes en deel op basis van een vooraf besproken verhouding per kaartsoort de kaarten uit. (bijvoorbeeld de verhouding voor de de starterdecks die we voor de mancave hebben besproken)
. Characters - 23 kaarten
. Devices - 3 kaarten
. Effects - 2 kaarten
. Interrupts - 16 kaarten
. Locations - 9 kaarten
. Weapons - 7 kaarten

- na 1 spel mag je maximaal 6 kaarten (10%) van zelfde kaartsoort (dus locatie voor locatie e.d.) random omruilen met de pool (dit zou je na het volgende spel kunnen herhalen)

ReplyQuote
Posted : 02/08/2016 2:40 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Ow dat is wel leuk !- ik zeg doen - Misschien heeft Leto ook nog een mening over Sealed Deck play?

ReplyQuote
Topic starter Posted : 02/08/2016 3:24 pm
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

Een deck zelf samenstellen wordt dus gezien als 'sealed' deck? Niet gebonden aan Episodes, maar alles wat je in bezit hebt?
Welnu er ligt er een klaar in mijn kast, Light Side 'Sealed' Deck, met daarbij iets van 10 extra kaarten als ik wil wisselen met kaarten.
Daarnaast wil je toch met je 'sealed' deck een goede deck kunnen vormen en jaaaa zie daar.. er zijn toffe rares te koop tegen woekerprijzen! ;D

De echte sealed decks gemaakt door Decipher zijn werkelijk zeer slecht en onlogisch samengesteld dat de beginner er geheel niet wijzer van wordt.

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 02/08/2016 7:03 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Maar is daar een listing van ?

ReplyQuote
Topic starter Posted : 02/08/2016 7:18 pm
Roebar
(@roebar)
Famed Member

De Sealed Deck spellen die ik heb gedaan (tenminste 'vroeger' noemde ze je zo) verliepen als volgt.
Je kocht/kreeg een starter en 5 boosters.
De side waarmee je niet speelde, gaf je blind aan je eerste tegenspeler en jij kreeg blind de kaarten van jouw side.
Dan had je een half uurtje de tijd om een deck te maken.

Dus sealed betekende dat je van tevoren niet wist wat je kreeg (geen pre-constructed deck)
Later kwamen er blijkbaar kant en klare sealed decks. Die ken ik niet.

Het gaat er om dat iedereen met een random basis deck speelt (1 tot 3 episodes door elkaar) en dat je na een spel je deck iets kan tweaken.
Wel met alleen common en uncommon kaarten (geen rares).

ReplyQuote
Posted : 02/08/2016 10:14 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Ow dat is wel een leuk idee ! ik zeg proberen zo heeft iedereen beetje de zelfde kans

ReplyQuote
Topic starter Posted : 02/08/2016 10:20 pm
Abib
 Abib
(@abib)
Noble Member

Inderdaad een goede metode om het spel te balanceren...

ReplyQuote
Posted : 03/08/2016 1:29 am
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

Het nadeel van een starterdeck is dat ie in feite ook is pre-constructed door Decipher.
Een starterdeck + 5 boosters, gevolg grote kans op veel te veel dubbele kaarten.

Listings van sealed decks heb ik niet kunnen vinden van hoe Roebar het beschreef zoals het vroeger ging.
De enige echt goed samengestelde pre-constructed decks, zijn Premiere Introductory Two-Player Game en The Empire Strikes Back Two-Player Game.

Maar nu even iets anders, wat is er mis met het CCG deck vormen naar het idee van Lantern vorig jaar april?
Iedereen kan thuis zijn of haar deck vormen en hoeft dat niet meer op de dag van spelen niet meer te gebeuren.
Voordeel op de zo spaarzame ManCave dagen gebruiken we de tijd maximaal om daadwerkelijk te spelen ipv. hannesen met kaarten doornemen voor een deck.
Ik heb geen Dark Side kaarten en RoyalGuard heeft geen Light Side kaarten te geven aan de tegenspeler.

Het idee wat door Roebar geopperd wordt, komt vrijwel op hetzelfde neer als Lantern zijn idee van 15 april vorig jaar.
Alleen het verschil is waar en wanneer de decks gevormd worden.
Is het nou dat niemand tijd en energie er in wilt steken om thuis zijn deck(s) te vormen met of zonder rares?
Of worden de berichten geschreven door Roebar en de reacties erop van de anderen, aangestuurd omdat men geen enkele eurootjes wilt uitgeven aan rares?

Beide ideeën zijn overigens geweldig daar niet van, maar het lijkt steeds alsof er manieren gezocht worden om het onvermijdelijke trachten te kunnen ontlopen?
Thuis op je gemak is het prettigst om je deck samen te stellen, als je thuis je niet inleest in CCG dan op de speeldag een deck vormen blijft ook abracadabra.
Op de speeldagen je inlezen kost zoveel tijd wat gebruikt kan worden voor het spelen van het spel zelf.

Nogmaals zeg ik.. wanneer je thuis een uurtje per week hooguit maximaal 2 uurtjes per week er voor uittrek om CCG kaarten door te nemen, dat je er geen spijt van krijgt.
Je zult zien dat wanneer het strijdplan van jouzelf op de speeldag tot uiting komt het jou vervult met trots en blijschap! ;D
En je al spelend gaat merken dat je enkele kaarten wilt vervangen uit je deck of van een kaartsoort juist meerdere ervan in je deck wilt hebben.
Daarnaast als je decks gaat vormen per Episode, hoef je niet elke keer door een hele massa kaarten te worstelen, maar hooguit 3 series per Episode.

Als iedereen een vaste zijde kiest, scheelt dat al veel kopzorgen en dan je speelcollectie aanvullen met kaarten uit de vele dozen van Roebar, kom je serieus al HEEL ver.
En dan, geloof het of niet, ga je wensen dat je juist die ene rare kaart had voor in je strijdplan, want ja.. ouwe ratten zoals wij, gek van de Classic Trilogy, willen dan toch die ene kaart er graag in hebben! ^-^

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 03/08/2016 9:07 am
Roebar
(@roebar)
Famed Member

Sealed is compleet anders dan het maken van een constructed deck waar je, zoals je aangeeft, vooraf tijd moet besteden om je deck samen te stellen.
Listings bestaan niet voor een Sealed deck.

Sealed betekent namelijk dat je vooraf NIET weet welke kaarten je krijgt.
De door mij voorgestelde Sealed wijkt iets af omdat iedereen wel dezelfde, goede verhouding kaarten krijgt.
Nadeel van een compleet Sealed deck is dat de kans bestaat dat je een compleet onspeelbaar deck krijgt.

Dus hoe werkt dat dan?
Stel we zijn met 8 personen. 4 LS en 4 DS.
Als we de eerder genoemde verhouding gebruiken, dan krijgt iedereen 9 locaties. Er is dan een stapeltje van 40 LS en een stapeltje 40 DS locaties (random)
Die verdeel je tijdens het event.
En dat doe je, in de juiste verhouding, ook met de andere kaart typen zodat iedereen een onbekend deck heeft, maar wel in dezelfde speelbare verhouding om een paar leuke spelletjes te spelen.

Dus niet thuis een deck maken en tweaken. Tweaken doe je na een spelletje door kaarten waar je echt niets aan hebt blind om te ruilen met een andere kaart van hetzelfde type.
Tijdens het event niet nodig om te hannesen met kaarten. Je krijgt ze immers random toegedeeld.

ReplyQuote
Posted : 03/08/2016 11:21 am
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

Het idee is zeker leuk ja.. en als het ook per Episode gericht blijft, is het nog een beetje overzichtelijk te houden.
Want door deze sealed deck manier te gaan spelen gaat wel betekenen dat er veel gelezen moet worden tijdens het spel en neemt het meer tijd in beslag voor een potje.
Ook omdat de speler niet weet welke kaarten hij zal krijgen, kan het moeizaam gaan (de eerste paar keren).

De kaarten die hiervoor nodig zijn om sealed decks te kunnen maken komen uit de verhuisdozen beschikbaar?

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 03/08/2016 11:56 am
Roebar
(@roebar)
Famed Member

Jep, de verhuisdoos wordt ter beschikking gesteld.
En iedereen mag zijn sealed deck behouden natuurlijk.

Constant Lezen van kaartteksten en spelregels houd je sowieso.
Ook met zelf samengestelde decks is de ervaring.
Dat gaf ik in een eerder betoog ook aan dat ik dat een van de nadelen van CCG vind.
Door de hoeveel kaarten ga je dat ook niet voorkomen.

Wat misschien wel handig is, is een soort quick reference card op een A4-tje met een beschrijving van de fasen in een beurt en de belangrijkste acties per fase zoals Moven, Battle en attrition.
@Leto heb jij zoiets of kun jij tijd maken om zoiets te zoeken of samen te stellen?

ReplyQuote
Posted : 03/08/2016 12:28 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Constant Lezen van kaartteksten en spelregels houd je sowieso.

Dat heb ik altijd met kaartenspellen omdat je gewoon te weinig speelt en zie dat niet als nadeel van de game maar een nadeel van mezelf O0

Als ik elke week 1 potje CCG zou spelen weet ik na x weken elke kaart wel uit mijn hoofd (deck) en geldt ook voor de regels.

ReplyQuote
Topic starter Posted : 03/08/2016 12:36 pm
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

Daarom als je thuis 1 a 2 uurtjes per week bezig bent je deck aan het samenstellen, dat je de kaarten beter/langer in je geheugen opslaat.
En wanneer tijdens ManCave je gaat spelen, de kaarten eerder/sneller herkent worden en je strijdplan zo naar boven komt drijven in je gedachten. 😉

Aangezien voor jullie tijd zo'n enorme issue is en blijkbaar zelfs een computerspel een hogere prioriteit geven dan aan een uurtje per week CCG.
Plaats ik ook hier weer een Beginners Rulebook, yup helaas.. oh zo spijtig voor jullie, ook dit is weer leeswerk.
http://www.starwarsccg.org/wp/wp-content/uploads/SWCCG-Beginners-Rulebook.pdf
Een KLOEKE zes pagina's moeten hier gelezen worden.. poeh..! Als dat maar te behappen is heren. 😛

Kijk wat ook misschien kan is een Chinees inhuren en die de decks voor je laten maken en hem dan ook maar gelijk de potjes CCG laten spelen. ::)

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 03/08/2016 2:26 pm
Abib
 Abib
(@abib)
Noble Member

Dat is best een puik idee Leto! Ik zal de mijne er even bijroepen 😉

ReplyQuote
Posted : 03/08/2016 3:05 pm
Page 1 / 2