Forum

Starwars CCG Basis ...
 
Notifications
Clear all

Starwars CCG Basis spelregels

Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Ik heb een poging gedaan om de spelregels van Starwars CCG op een rijtje te krijgen.

Bron: Rulebook v2.0

Starwars CCG – Basis Spelregels

Spelers: 2
Doel: Het uitputten van de Lifeforce stapel bij de tegenstander.
Decks: 2 ( 1 Rebel & Imperial)

Deck details:

Een SWCCG deck bestaat uit 60 kaarten varieert van Characters, Vehicles, Locations, Effects en Interrupts.
Lifeforce: Lifeforce bestaat uit 3 stapels namelijk:

β€’ Reserve Deck
β€’ Force stapel
β€’ Gebruikte kaarten stapel

Basis regels:

β€’ Imperial Deck begint

Een beurt bestaat uit 6 fases:

1. Activatiefase - tel alle force icons op je locatiekaarten en neemt het aantal force icons als aantal kaarten van je Reserve Deck

2. Controlefase – Kijk hoeveel locaties onder jouw controle valt. ( Controle van een locatie is dat de tegenstander geen aanwezigheid heeft op die locatie. Je mag dan op een locatie onder jouw controle een Force Drain initiΓ«ren.

β€’ Force Drain: Tel het aantal force icons van je tegenstander en dat is het totaal aan force wat je tegenstander moet afleggen. De tegenstander kan kiezen om kaarten uit zijn hand of van zijn force stapel naar de gebruikte kaarten stapel af te leggen. Force Drain mag maar 1x per beurt.

3. Deployfase – In deze fase mag een speler zo mogelijk kaarten neerleggen op locatie naar keuze zolang je maar genoeg force kaarten hebt in je force stapel. Deploykosten worden weergegeven in het witte vlakje linksonder op de kaart.

Deploy details:

Deploy locaties: kosten geen deploykosten. Locatie hebben wel een vast structuur van neer leggen.

Interior – Interior – Dock Bay – Exterior – Exterior – System

Deploy Locaties: Je mag locaties converteren naar jouw faction door dezelfde locatie kaart naar te leggen op de locatie van je tegenstander.

Deploy Characters/Vehicles: Je mag characters/vehicles deployen op locaties waar jij force icons hebt of waar jij aanwezigheid hebt.

Deploy Weapons/Devices: je kan zoveel mogelijk weapons en devices deployen als je wilt zolang je maar force genoeg hebt volgens de kaarttekst. Sommige characters/devices mag je gratis deploy op diverse characters/vehicles/starships.
Weapons & Devices – mogen maar 1x per beurt gebruikt worden.

Deploying Effects: Je hebt geen force iconsnodig om Effects te deployen ook is een aanwezigheid niet noodzakelijk voor het deployen van Effects. Effects blijven gedurende het spel op tafel liggen tot het moment dat ze geneutraliseerd zijn. Effects kunnen uitgerust zijn met (*) of (**, ***) * = uniek **, *** = restricted.
De * geeft aan hoeveel kaarten op de tafel mogen per beurt. Kaarten met een ruitje geldt voor systemen.

4. Battle fase – Een battle kan op een locatie gebeuren waarbij elke speler bezetting hebben (characters/vehicles etc) met een totale Ablility > 1.
Weapons zijn niet noodzakelijk voor een Battle. Weapons geeft je de mogelijkheid om bepaalde targets aan te wijzen.
Battles mogen meerdere keren per beurt plaats vinden maar niet meer dan 1x per locatie.
Om een Battle te initiΓ«ren moet je 1 force gebruiken. De tegenstander mag gelijk reageren.

Battle bestaat uit de volgende segmenten:

β€’ Weapon Segment: weapons mogen maar 1x vuren en begint bij de speler die de battle initieert. Elke kaart die geraakt wordt moet 45gr gedraaid worden. Je hebt force nodig om het weapon te kunnen vuren. Draw Destiny geeft aan of het een succes ja/nee.
Draw Destiny: pak een kaart van je Reserve Deck en leg deze geopend op de tafel. Het Destiny getal staat rechtsboven in. Dit doen beide spelers en heeft de aanvallende partij een hoger Destiny getal dan raakt hij de target. Beide kaarten worden afgelegd op de Gebruikte kaarten stapel.

β€’ Power Segment: Hierin wordt bepaald wie de battle heeft gewonnen. Tel het totaal aantal power op en degene wie de meeste power heeft wint de battle. Je kan je Power vergroten door Destiny Draw toe te passen dit kan alleen maar als je ability totaal gelijk of groter is dan 4.

β€’ Damage Segment: Dit wordt alleen toegepast op degene die de battle heeft verloren. De totale damage = het verschil tussen de winaars totaal power minus de totaal power van de verliezer. Damage kan betaald worden door kaarten afleggen welke deelnemen aan de battle of via kaarten van je force.
Elk character/vechicle/starship heeft een klein zwart boxje met een getal en dat is de waarde waarmee je je damage kan betalen.
Als je de Damage betaalt met de Force mag dat vanuit je hand of van je Force stapel. Elk kaart staat voor 1 damage punt. Als je vanuit je Forcestapel betaald moet dat vanaf de bovenste kaart. Een combinatie van damage betalen mag.

Attrition = het risico om characters/vehicles/starship te verliezen tijdens een battle ongeacht de uitkomst wie de battle heeft gewonnen of verloren. Als een speler in een battle een kaart trekt tijdens Draw Destiny groter dan 0 dan treedt verlies door Attrition op dit geldt voor beide spelers als de Destiny waarden groter is dan 0 . Een speler heeft een Attrition verlies gelijk aan de tegenstanders Destiny waarde. Om het verlies door Attrition in te lossen moet je kaarten opofferen met een aflegwaarde gelijk of groter dan de tegenstanders Destiny waarde.

5. Move Fase – In deze fase mag je kaarten verplaatsen van locatie naar locatie. Character & Vehicles verplaatsen in 5 basis manieren:

1. Landspeed – voor 1 force mogen characters/vehicles verplaatst worden van locatie naar een aanliggende locatie

2. Shutteling – een character/vehicle mag shuttelen van een exterior site naar een capital ship met docking mogelijkheden binnen een gerelateerd systeem. Dit kost 1 force. Je mag niet shuttelen naar een starfighter.

3. Transferring – characters/vehicles mag je verplaatsen van een starship naar een ander starship in hetzelfde systeem.

4. Docking Bay Transit – je mag elke of alle character(s)/vehicle(s) als een groep van een docking bay naar een andere docking bay verplaatsen tegen de forcekosten die op de dockingbay kaart staat.

5. Embarking/Disembarking – je characters/vehicles mogen gratis in- en uitstappen van vehicles/starfighters op dezelfde site.
Vehicles moeten een bestuurder/piloot hebben om landspeed/embarking/disembarking te gebruiken. Vehicles hebben geen bestuurder/piloot nodig voor te shuttelen/docking bay transit.

Starships kunnen op 3 manieren verplaatsen

1. Hyperspeed – kost je 1 force om vanaf het ene systeem naar het andere systeem te verplaatsen. Starship Hyperspeed Distance – max afstand wat een starship kan overbruggen gemeten in Parsecs. 1 Parsec = 1 Unit of Hyperspeed. Parsec afstand tussen systemen = hoogste waarde parsec minus laagste parsec waarde.
Om Hyperspeed te gebruiken moet het schip beschikken over een NAV computer, deze kan permanent aanwezig zijn of via een droid.

2. Landing and Taking Off – een starfighter met pilot mag landen op een exterior site van hetzelfde systeem dit kost 1 force.

3. Embarking/Disembarking – Starfighters mogen embarken en disembarken van een Capital Starship – kost geen force maar wel in hetzelfde systeem.

Bezetters van Vehicles/Starships – bestaan uit 3 soorten

1. Piloot – een starship of combat vehicle moet een piloot hebben om te verplaatsen of zijn powers te kunnen gebruiken

2. Driver – een transport vehicle moet een driver hebben om te verplaatsen of zijn powers te gebruiken.

3. Passenger – zijn passengiers dit niet tot piloot of bestuurder categorie behoort. Passengers op een Creature Vehicle worden ook wel Riders genoemd.

6. Draw Fase – dit is de finale fase van een beurt. Als je nog kaarten hebt in je force stapel mag je deze op pakken in je hand. Soms is het raadzaam om force kaarten te laten liggen en te laten dienen al React of als spelers Interrupt
Als je klaar bent met fase 6 stop je je gebruikte kaarten onderop je Reserve Deck.

Supplement:

PS: Mocht er zaken zijn die incorrect zijn of niet duidelijk laat het even weten via dit topic.

Quote
Topic starter Posted : 20/08/2013 12:34 pm
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

Netjes gedaan. Zeker met de gekleurde teksten. πŸ™‚

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 21/08/2013 5:43 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Dank je πŸ™‚ nu nog een keer spelen !!

[ Post made via iPad ]

ReplyQuote
Topic starter Posted : 22/08/2013 2:23 am
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

Hier heb ik een link naar een 6 pagina-tellende PDF, welke mooi is om uit te printen en makkelijk te lezen is.

http://www.starwarsccg.org/wp/wp-content/uploads/SWCCG-Beginners-Rulebook.pdf

....

en heb je een stevige printer welke 161 pagina's kan uitspugen, dan heb je hier de laatste nieuwe final versie onofficiΓ«le advanced rulebook!

http://www.starwarsccg.org/wp/wp-content/uploads/2013/04/ar_version-2-0_final.pdf

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 11/05/2015 10:35 pm
 Imia
(@imia)
Noble Member

Ik wil hierop attenderen over dit basis regel:
Piloot - (piloting on anything) Men kunt besturen op starship EN combat vehicle. Als men in speltekst aangeeft dat het alleen combat vehicle bestuurt. Dan kunt men GEEN starship besturen.

ReplyQuote
Posted : 18/05/2015 1:22 pm
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

Dank je πŸ™‚ nu nog een keer spelen !!

Op een doordeweekse avond? Weekenddag(avond)?
Voor een bord warme maaltijd kom ik naar alle windrichtingen rijden! ::) ;D πŸ˜€ πŸ™‚

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 19/05/2015 10:33 am
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Ja dat is wel een uitdaging met gezinnen, werk en alle dagelijkse rompslomp.

Denk eerder aan een zaterdag/zondag...

ReplyQuote
Topic starter Posted : 19/05/2015 12:26 pm
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

ook goed!

ik kan mij makkelijker schikken inderdaad. laat maar horen wanneer het mogelijk is!
ik hoef geen oppas te regelen en helaas, ik hoef een volgende dag niet te werken.

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 19/05/2015 12:38 pm
 Imia
(@imia)
Noble Member

Moving aktie:

Er zijn veel verschillende mogelijkheden over betaling van force voor move (ALLEEN in MOVE PHASE):
Zeer belangrijk: 1 move aktie per character, vehicle of starship
Zeer belangrijk: basisregel kunt overruled door game text, zoals gratis of meer kosten.
- Docken met schip (ship-capability) en relokaliseren lading en personen en undocken kost samen 1 force per schip
- Landen / opstijgen kost 1 force, op/van dockingbay is gratis
- Rijden, vliegen, ruimte vliegen = 1 force per char, schip of voertuig
- Over sector vliegen is 1 force voor move aktie, (Capital = 1 sector, Starfighter tot 2 sectors)
- Instappen en uitstappen is GRATIS (Denk aan 10 soldaten in vrachtwagen stappen of schip in capital schip (ALLEEN als capaciteit toestaan! (gametext))
- Shuttlen van 1 of meerdere kaarten tussen docking bay kost aantal forces. (gametext)

ReplyQuote
Posted : 15/06/2015 2:21 pm