Forum

Notifications
Clear all

Crusader King II

Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Gisteren nog 1 keer de beurs getrokken en ook dit pareltje van paradox gekocht:

Crusader Kings II is eigenlijk de voorloper van Europa Universalis IV want deze Grand Strategy Game speelt zich af in de periode 1066 - 1453 na Chr.

Wat is het verschil tussen Crusader Kings II en Europa Universalis IV:

1. in CK2 speelt met karakters en in EUIV speel je met landen en dynasties.
2. Diplomatie/Afspraken is veel meer gedetailleerd in EUIV dan in CK2
3. CK2 is meer complex dan EUIV
4. EUIV is meer gericht op world domination en CK2 niet.
5. CK2 is meer gericht op het om vergooien van andere dynasties, verhaal van de karakters.

Nu te koop op

Quote
Topic starter Posted : 03/12/2014 3:49 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

TIP voor beginners:
The recommendation is to start as a smaller independent or vassalized count or duke (with a 2 or 3 province demesne). You are small enough so that you don't have to deal with vassals above baron level (who are relatively powerless against you - though they do need to be managed), but large enough (or in a large enough realm) where you won't immediately be conquered:

ReplyQuote
Topic starter Posted : 03/12/2014 6:53 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Gisteren even de tanden erin gezet maar het is wel doorbijten zeg!. Je speelt echt vanuit een karakter perspectief ipv een land en dat is wel zeer moeilijk vind ik maar zeer aanstekelijk om toch door te spelen probeer binnenkort een klein gameverslagje neer te zetten.

ReplyQuote
Topic starter Posted : 06/12/2014 12:46 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Dit is ook wel leuk:
Europa Universalis 4 Save Converter

The Europa Universalis 4 Save Converter is a DLC for Crusader Kings 2. The converter will turn a saved game for CK2 into a game mod (not just a saved game) for Europa Universalis 4. It can be used via the "Export game" button on the Crusader Kings in-game menu, which transforms the save game into a mod which can be activated in the EU4 launcher.

Features:

Dynamic country tags for all CK2 realms, even ones without equivalents in the base EU4 game.
A CK2 save from any year from 867 onward is turned into a mod for the EU4 start year of 1444.
Reformed Pagans and Zoroastrians are implemented. Unreformed pagans will become generic Shamanists or Animists (Generic "Pagans" created with the Ruler Designer will become "noreligion").
Vassals are handled differently depending on crown authority. With Minimal Authority, duke-level vassals will become vassal states rather than integrated into the whole realm. The HRE will be implemented using EU4's HRE mechanics unless crown authority is Absolute, in which case it will become a single nation.
Province base tax based on the number of holdings in a province.
With the Sunset Invasion DLC active, adds vast, modernized New World empires.
Special national ideas for the Israel, Jomsvikings, Hashashin, and Roman Empire.
The DLC was available as a pre-order bonus for EU4. It is now sold separately for $10.

ReplyQuote
Topic starter Posted : 08/12/2014 3:10 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Na de aanschaf van Ck2 en het spelen ervan kreeg ik toch een gevoel van: wat ben ik nou aan het doen want ik snap er helemaal niks van. Ok ok heb wel wat uren EU4 in de benen maar er was teveel onduidelijk dus ik dacht bij mezelf ik wil dit spel doorgronden zodat ik weet hoe ik moet spelen en niet hetzelfde gevoel kreeg na het spelen van Victoria 2 en de game aan de kant schuif.

Ik ben opzoek gaan naar een goede tutorial en kwam terrech bij Arumba en deze gast heeft een eigen youtube kanaal: click.

Hij heeft een 22 delige tutorial serie gemaakt over Crusader Kings 2 click

1 video duurt ongeveer 15 tot 20 minuten dus reken maar uit hoe lang je zit te kijken ;).

Aflevering 1:

Je leert in deze serie de basis over Ck2 en je kan het bijna niet vergelijken met EU4 want je speelt met een karakter die aan het hoofd staat van een County ipv dat je een land of een provincie bent in EUV.

Deze game is nog complexer dan EUV en als EUV een boord harvermout is met yoghurt oid dan is Ck2 hetzelfde boord maar dan zonder de yoghurt.

MAAR als je het een beetje door hebt is het wel een hele leuke game. Doordat je speelt op persoonlijke noemer en afhankelijk bent van andere karakters ben je in deze game afhankelijk van 1 Modifier en dat is Opinion m.a.w. wat vindt men van mij.

Opinion kan je op allerlei manieren vergaren ( trouwen, missies, intriges, etc etc)

Het is zeker geen paf paf poef game en "ik wil even worlddomination" gaan doen want daar is de game te statisch voor.

TIPS voor beginners:

. Neem de tijd

. Kijk toch wat afleveringen van de tutorial series dan wordt alles duidelijk dan doelloos klikken ingame

. Neem een county in Ierland (nooby gebied)

. Ga spelen met een independent county zodat je niet gelijk helemaal verzand in vassals, alliances etc.

. Het is echt een spreadsheet game dus je wordt overladen van getallen, % etc maar begin met de basis dingen zoals het voor jezelf begrijpbaar maken hoe je county in elkaar steekt, wie zijn je vassals, heb je een vrouw, het kiezen van een Ambition ( de videos zijn hier erg behulpzaam in)

. Speel het samen zodat je van elkaar kunt leren

Gelukkig hebben we een Ck2 avondje gepland en dan kan ik wat dingen uitleggen zover ik het allemaal begrijp ;).

Is het een STA multiplayer game zoals EU4?

Moeilijk te zeggen want het speelt anders dan EU4 (meer op zichzelf) dus we gaan het wel zien.

Nu deze tutorialserie in de pocket zit ga ik er klaar voor zitten om de tutorial serie van Victoria 2 te gaan bekijken want ook deze game wil ik graag begrijpen en kunnen spelen :).

ReplyQuote
Topic starter Posted : 15/12/2014 5:17 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Wat ook handig is om te weten hoe de gebieden zijn opgebouwd:

County -> Duchy -> Kingdom -> Empire

Voorbeeld:

County: Duchy: Kingdom: Empire:
Thomond Munster Ireland Britannia

Zoals eerder als tip: begin met een Independent County en dat is al moeilijk zat.

Ik ben zelf begonnen als independent County: Desmond

(LET OP: dit is geen GEEN Screenshot van mij)

Zoals je kunt zien ben je onderdeel van de Duchy - Munster en Kingdom Ireland

"Become king of Ireland" is een Ambition die je kan kiezen voor je karakter (net zo iets als in EU4 om een bepaald land X te stichten)

ReplyQuote
Topic starter Posted : 16/12/2014 1:50 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Heb je even een uurtje over en wil je nog steeds Ck2 onder de knie krijgen hier nog een tutorial:

ReplyQuote
Topic starter Posted : 11/02/2015 1:44 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Tijdens mijn dagelijkse portie Youtube kijken kwam het kanaal tegen van: CallMeEzekiel

Hij maakt zeer toegankelijk tutorial video's met een vleugje humor. Soms gaat hij wat snel in de uitleg maar het is goed te doen.

Hij heeft - HOW TO PLAY gemaakt van : Crusader Kings II - een Paradox game die we nooit echt gespeeld hebben misschien helpt deze HOW TO om het eens te spelen - solo of met de groep. Enjoy !

ReplyQuote
Topic starter Posted : 12/02/2020 5:58 pm
NeCRoSKy
(@necrosky)
Eminent Member

Laten we binnenkort er even voor zitten

Β 

ReplyQuote
Posted : 07/04/2021 7:10 pm
Abib reacted
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

👍 Als er meer gegadigden horen we het wel.

ReplyQuote
Topic starter Posted : 08/04/2021 7:49 am
Abib
 Abib
(@abib)
Noble Member

☝️

ReplyQuote
Posted : 08/04/2021 8:41 am
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Ik heb @Roebar ook gevraagdΒ 

ReplyQuote
Topic starter Posted : 08/04/2021 12:15 pm
Roebar reacted
Roebar
(@roebar)
Famed Member

Vanavond maar eens installeren.

en daarna een maand tutorials volgen πŸ™‚

ReplyQuote
Posted : 08/04/2021 1:40 pm
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

Volgens Steam is de gratis versie Crusader Kings II singleplayer?

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 08/04/2021 5:30 pm
Roebar
(@roebar)
Famed Member

@leto-the-mandorine

Volgens mij is er 1 basisgame (nu gratis) en die ondersteunt ook multiplayer.

Ik zou zeggen, installeer 'm en kijk of er multiplayer knop te gebruiken is om een game te hosten of te joinen.

ReplyQuote
Posted : 08/04/2021 5:47 pm
Lantern reacted