Forum

Europa Universalis ...
 
Notifications
Clear all

Europa Universalis IV

Page 2 / 3
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Leuk verslagje van een speler:
En hij is uit sinds gisteren! Heeft iemand hem al gespeeld? Voor mensen die EU3 hebben gespeeld zullen veel dingen bekend voorkomen. Ik wou eerst proberen te starten als Byzantium, maar dat is echt heel pittig, vooral als een eerste potje. Dus ik speel nu Burgondy met als mijn doel de Nederlanden te stichten. Na wat allianties te vormen links en rechts heb ik mijn pijlen gericht op Gelre, een onafhankelijke graafschap met geen vrienden (behalve de Heilig romaanse keizer Oostenrijk). Oostenrijk verklaard gelijk de oorlog natuurlijk om het grondgebied van het rijk te beschermen, maar uit het noorden komt Denenmarken mij te hulp met alle macht van Noorwegen en Zweden in zijn kielzog waarbij Denenmarken aan het hoofd van 2 persoonlijke unies zit. Na een korte, maar hevige oorlog met ook Bavaria en Bohemia aan mijn zijde, krijg ik Gelre in mijn handen en kan een vrede sluiten met Oostenrijk, niet veel tijd daarna krijgt 1 van mijn diplomaten een core op Utrecht in handen. Dus gelijk val ik aan en nog vernederd laat Oostenrijk Utrecht links liggen. Ondertussen kan ik mijn eerste nationale idee kiezen en mijn ogen zijn gericht op het Terra Incognita overal om Europa heen, ik ga voor de Exploration idea group, helaas kan ik deze nog niet gebruiken omdat pas het tweede idee in deze groep 'Quest for the new world' is en als we die hebben we pas explorers en conquistadors aan het hoofd van onze vloten en legers kunnen zetten om terra incognita te verkennen.
Na een claim op Friesland te verkrijgen zet Frankrijk een coalitie op tegen mij, dat wil zeggen dat iedereen kan die coalitie joinen en zo gauw iemand oorlog verklaard, dan gaat iedereen automatisch mee. Na Frankrijk volgen er meer, maar Frankrijk valt nog niet aan omdat ze in de 100 jarige oorlog verwikkeld zijn met Engeland.

Kan je Nederland stichten? ::)

ReplyQuote
Topic starter Posted : 02/09/2014 11:48 am
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Hier nog een leuk maar lang verslag: CLICKY

ReplyQuote
Topic starter Posted : 02/09/2014 11:59 am
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Screenie van Netherlands - erg grappig !

ReplyQuote
Topic starter Posted : 02/09/2014 4:05 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Sinds gisteren een leuke campagne gestart ! Ben erg benieuwd hoe het vervolg gaat 🙂

Ik probeer met Burgundy niet verzeild te raken in nuteloze oorlogen waardoor je het onderspit kan delven, want met name mijn buurlanden knokken elkaar de tent uit en zijn met iedereen 'vriendjes' dus voorzichtigheid is geboden. HRE is watching you 😉

Ik hoop op diplomatieke manier de provincies - Utrecht, Gelre tot vassal te bekeren en zo samen met de vassal Friesland - Nederland te stichten.

Natuurlijk help ik me Alliances (Scotland, England & France) met de noodzakelijke conflicten!

Tevens ben ik druk bezig met explorations tech tree zodat ik de oversteek kan maken en wat land te koloniseren.
Misschien is dat een leuk groeps idee om te gaan coloniseren? Of zijn er nog andere ideeen wat we gezamelijk kunnen doen?

ReplyQuote
Topic starter Posted : 15/09/2014 5:41 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Ik heb even gelezen over : How to increase Diplomatic Power , want dit heb ik nodig om IDEAS te unlocken.

Waar je erg op moet letten is dat je niet te veel relations hebt:
Make sure you aren't over your relations cap as that can sap your gain (1 for each relation you are over the cap)

In dit voorbeeld zie je dat deze speler een penalty krijgt om hij te veel relations heeft

Antwoord:
It means you can only have diplomatic relationships (alliance/royal marriage/military access/vassalization etc) with 3 countries, certain ideas and technology can increase the limit. Go to the Diplomacy tab, click the view your own country button, hover over the fraction next to your King's name and you'll see all the countries you have relationships with. Cancel the excess ones and you'll gain points again.

ReplyQuote
Topic starter Posted : 18/09/2014 1:27 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Hier een stuk over: How to become Papal Controller:
In a nutshell, you spend influence on the pool of future cardinals. When a current cardinal dies, a random one from the pool is chosen. Whoever holds the majority of cardinals in the Curia controls the Papacy (if tied, then the current controller retains ownership).

Example: 7 countries each hold one cardinal in the Curia, Country A is the current Papal Controller. You hold one of the cardinals. One of the cardinals dies, and one of your cardinals from the pool is selected, putting you at 2 cardinals in the Curia, which is more than anyone else, and more than the current Controller (Country A), therefore you are now the Controller until someone controls more cardinals than you do (you retain ownership on a tie).

As for spending influence on cardinals in the pool (the lower 5 cardinals), you can only spend in increments of 5 and have to exceed the country with the highest influence to win the cardinal.

Example: Country A has spent 50 influence on Cardinal A. You would need to have 55 influence to gain control of Cardinal A. To take that cardinal away from you, Country A would then have to have 60 influence to regain ownership of Cardinal A.

While this is an interesting system, to succeed at it, you need to keep an eye on your influenced cardinals (pool) on a regular basis, which means a bit of micro-management. There are only a couple of alerts available for tracking this, which makes that more annoying. It would be nice if Paradox added a few more alerts here to help lessen the need to keep tabs on it all the time. I.E. if you control a cardinal in the pool, an alert would be nice if a nation was close to taking control away from you (within 5 points of taking him away or something such).

Simpel toch 🙂

ReplyQuote
Topic starter Posted : 18/09/2014 1:36 pm
Roebar
(@roebar)
Famed Member

Hier een stuk over: How to become Papal Controller:

Simpel toch 🙂

Ja simpel zat. Ik vind het wel een leuk een beetje micro management.

Maar dan komt het. Je hebt papal control.
Dan kun je 2 dingen doen; Excommunicate en Call a Crusade.

Hieronder een korte beschrijving.
Lijkt alleen maar voordelen te hebben maar ik vraag me af of er geen addertje onder het gras zit.
Excommunicate

The Curia controller can excommunicate an enemy. This requires the enemy to be Catholic, and for the Papal States to have an opinion of -50 of the enemy (if the Papal States do not exist this requirement is waived and the Curia Controller can excommunicate any Catholic ruler). Excommunication gives every other Catholic nation a Casus Belli against them and increases yearly decay of prestige.

Excommunication Penalties

Yearly Prestige : -2
Tolerance of the True Faith : -3
Monthly Papal Influence : -5

Call a crusade

The Curia controller can also call a crusade against a single target. This target must be a heathen and the Papal States must have an opinion of -50 of the target. Catholic nations that border the crusade target receive a Casus Belli against it, and all Catholic nations at war with the crusade target receive bonuses to manpower, morale, prestige and yearly papal influence while they are at war with them.

Crusade Bonuses:

National Tax Modifier Bonus : +10%
Morale of Armies : +10%
National Manpower Modifier : +30%
Yearly Prestige : +1
Monthly Papal Influence : +2

Handige manier om bijvoorbeeld Granada in te pikken.

ReplyQuote
Posted : 18/09/2014 3:29 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Was weer zeer gezellig maar Lantern zit met een uitdaging:

Met Burgundy is er een National Idea om The Netherlands te stichten. Utrecht heb ik via een War samen met Gelre kunnen bemachtigen dus dat is mooi. Om mijn National Idea te verwezelijken zal ik ook Gelre en Friesland moeten krijgen. Het probleem is dat Gelre Friesland geannexeerd heeft. Poging tot Vassal zijn mislukt om dat de verhoudingen tussen Burgundy en Gelre uit balans zijn.

Gelre is lid van de HRE dat maakt het een stuk lastiger als je op oorlogspad wilt maar hoe meer tijd er over heen gaat des te meer risico er is dat Gelre gaat expanderen waarop de kans voor het stichten van NL kleiner worden.

Misschien moet ik het toch op oorlogspad gaan proberen maar daar heb ik allies voor nodig om met name de HRE op af stand te houden.

Het zou misschien lukken als Frankrijk (Sytes) en Castile (Jasper) legers afsturen en tijdelijke stationeren in Burgundy, Engeland gaat niet lukken omdat Roebar een rival is. Als het lukt om 30k leger te maken per natie dan hebben we een kans. Tevens zal ook gekeken moeten worden naar de verdeging van Frankrijk omdat de HRE daar ook aan grenst.

Tevens wil ik mijn diplomaten heel veel Allies laten maken voor deze oorlog - krijg dan wel een diplomatiek power probleem maar ik heb de legers nodig van deze allies.

Als Gelre verslagen is en ik kan deze innemen en de HRE is afgehouden dan kan ik Bourgoine geven aan Frankrijk en een zeer fixe donatie aan Castile. Het liefst zou ik ook England aan mijn zijde willen. Misschien kan Engeland de zee controleren?

Het zal een bloedige operatie worden en met veel riscio met name de HRE op afstand houden.

Graag jullie mening !

ReplyQuote
Topic starter Posted : 29/09/2014 1:23 pm
Abib
 Abib
(@abib)
Noble Member

Je moet allereerst zorgen dat Gelre en de overige provincies geen rival zijn.
Dan de perceptie van Gelre verbeteren tot zo hoog mogelijk. Liefst tot de 200, maar dat zal niet lukken.
Dan moet je een claim leggen op de provincie
Dan weer hun waardering voor jou verhogen
Wanneer je boven de 190 komt kun je ze voorstellen vazal te worden.

Eventueel:
Toetreden tot HRE. Je zit al in hun grensgebied
Allianties met Frankrijk en/of Castille verbreken als dat je relatie met Gelre in de weg zit.

Aanvallen gaat never-nooit lukken met de kracht van Oostenrijk, de HRE, en binnenlandse onlusten in Castille en Frankrijk.

Wanneer Castille zijn 30k manschappen stuurt, vallen Aragon en Portugal gegarandeerd binnen en komen Granada en de baskische regio in opstand voor afscheiding.

ReplyQuote
Posted : 29/09/2014 1:30 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Mijn reputation met Gelre is al 190+ maar ze vasalation lukt niet wegens

. Millitary Power onbelans van -21
. Gelre is member of the HRE
. en nog 1 die ik nu even niet weet.

Ok was maar een idee.

Dan richt ik me focus wel op het toetreden tot de HRE
Joining the HRE
A nation may add provinces to the HRE if the provinces border the HRE and the nation has good relations with the Emperor. Adding a capital province to the HRE will make that nation a member state.

Adding a province to the HRE as a non-member requires the Emperor to have an opinion towards the state wishing to join of at least:

100 + CultureModifier * (BaseTax + VassalBaseTax * VassalIncomeModifier)

where CultureModifier is 2 if belonging to the same culture group as the emperor and 4 otherwise, and VassalIncomeModifier is the percentage listed in the subjects page - the base is 10% and feudal monarchies get +25%, though other factors can also increase this. Since relations can't exceed 200, this means that a nation of the emperor's culture group (usually German) can't have more than 50 base tax, while one of a different culture group can't have more than 25 base tax. Since vassal's base tax also contributes, releasing provinces to vassals will only slightly reduce the relations required.

The Emperor can also add their own holdings to the Empire, provided they border provinces which are already members, the province religion is any denomination of Christianity, and the province is in Europe. Provinces connected with a water crossing can be added to the empire, as well as isolated islands provided they share a sea zone with a province already in the empire. Adding a new province to the Empire increases Imperial Authority by 1 point.

To add a province to the HRE it must be connected to the current territory of the HRE (including sea tiles) and the emperor must have a core on it.

Toetreden tot HRE kan weer negatieve gevolgen hebben voor jullie maar dat zien we dan wel weer.

ReplyQuote
Topic starter Posted : 29/09/2014 1:52 pm
Abib
 Abib
(@abib)
Noble Member

Ik ben goede vriendjes met Oostenrijk 🙂 En in zuidelijk Bourgondie heeft de emperor al een claim uitstaan als het goed is.

ReplyQuote
Posted : 29/09/2014 1:58 pm
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

Hmm met 64 uur achter zn naam staan, is Abib een gevorderde speler in EU IV.
Een spel waaraan ie weer veel uurtjes zoet mee is.. komt niet gauw voor.
Wellicht neemt The Repopulation het wel daarna over..?

Bij jullie allemaal is te zien dat EU IV de nodige uurtjes hebben besteed aan EU IV.
30+ uren nog wel..

Wel leuk om te zien en lezen hier en op Steam.
Doch helaas spel trekt me niet.. ben ook niet echt in stemming voor RTS/micromanagement.

Maar zoals jullie erover praten,.. weet ik niet zeker of jullie het dus co-op kunnen spelen?
Omdat jullie op zondagavond allen samen online zijn...

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 29/09/2014 2:09 pm
Roebar
(@roebar)
Famed Member

Engeland heeft ruzie (lees; in war) met Oostenrijk door de aanval van Ierland op de Engelse provincie.
Dus og het een goed idee is voor Burgundy om tot de HRE toe te treden, weet ik niet.

@Leto EU IV is niet per definitie een coop spel maar we kunnen elkaar wel helpen.
Onder andere door allianties te sluiten of gewoon af te spreken elkaar niet aan te vallen.
We hebben 1 gezamenlijke savegame die we alleen gebruiken voor de STA zondag.

ReplyQuote
Posted : 30/09/2014 11:03 pm
Abib
 Abib
(@abib)
Noble Member

Helaas telt alleen de tijd die de game aanstaat, niet de tijd dat je het actief gebruikt. Met andere woorden, trek er bij mijn naam maar een aardig aantal uurtjes af. Ik heb het misschien hooguit een uur of vijf meer gespeeld dan Lantern.

ReplyQuote
Posted : 30/09/2014 11:55 pm
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

Tssst! Abib.. als je gezien wordt als een Veteranen Generaal, klinkt dat heel wat beter dat een overijverige soldaatje?! ;D

Aha okey grappig toch een gezamenlijke savegame en elkaar helpen als alliances, ja dat is wel leuk idd.
Jouw vijand is mijn vijand speelstijl?

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 01/10/2014 1:56 am
Page 2 / 3