Forum

[UPGRADE] Mobo + CP...
 
Notifications
Clear all

[UPGRADE] Mobo + CPU Topic

Page 2 / 4
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin
Posted by: @lantern

Gigabyte Aorus X570 ELITE € 209,90 - Intel Lan controller

Ook dit board is in prijs verlaagd naar € 203,90

ReplyQuote
Topic starter Posted : 31/10/2019 1:26 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin
Posted by: @sytes

Asus TUF Gaming X570-PLUS 222,90

Ook dit moederbord is in prijs verlaagd € 218,08

ReplyQuote
Topic starter Posted : 01/11/2019 2:14 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Ik heb het Corsair geheugen in geruild voor:
G.Skill Flare X 16GB DDR4-3200 CL14 kit - voor betere prestaties. Geheugen op basis van 3600Mhz CL16 (aanbevolen) is met net ff te duur 🙂

Starter Topic aangepast.

ReplyQuote
Topic starter Posted : 01/11/2019 4:20 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Omdat het echt wel een jungle kan zijn om een pc samen te stellen ben ik eens zaken gaan onderstrepen wat voor mij nu belangrijk is zodat je niet veel te veel geld gaat betalen voor marginale performance winst. Als je aan een beperkt budget zit.

  • Overclocken: Nee - Dure Moederborden met dikke VRM's is geld weggooien.
  • 4K Gaming: Nee - huidige monitor is leading daarin en dat is op basis van 1440p.
  • Upgraden - dat weet ik niet - ik heb nog nooit in mijn PC carriére een mobo gekocht waarvan ik de CPU heb geupgrade. Vaak is het zo dat je na een jaar of 5 aan upgraden denkt en ondertussen zijn er nieuwe CPU generaties met bijhorende Chipsets. Waarschijnlijker is het dan dat je  overstapt op een nieuw platform (CPU gen plus chipset). Een CPU kopen voor je oude moederbord is naar mijn mening geld verspillen.
  • Future Proof: Ja de aankoop moet wel minimaal 5 jaar er mee kunnen doen.
  • Geheugen snelheden - Geheugen met een zeer lage CL (Cache Lateny) is zeer prijzig en geeft minimale performance winst kijkend naar de overige componenten in de pc. 
  • Toepassing: Gaming - bij CPU keuze is het erg van belang wat ga je er mee doen. Games zijn hoofdzakelijk  "Single Threaded" en gebruiken niet altijd alle Cores die aanwezig zijn op de CPU - Nu is 6 Core CPU gemeengoed en bij meerdere Cores neemt de Performance winst enorm snel af. Ga je Multithreaded software draaien zoals Content Creator software zoals Adobe Premiére etc dan zullen meer Cores echt het verschil gaan maken. CPU met meer dan 6 Cores zoals 8, 12 etc zijn een stuk duurder en voor Gaming ga je het er niet uithalen.  Even kijken naar het Future Proofheid is het denk ik handig om hedendaagse core (in dit geval 6 ) plus volgende stap te nemen (8) als max. Verder dan dat is overkill, geen performance winst (marginaal), hogere kosten en de vraag is hoe Future Proof is dat...

 

Heb je geld genoeg dan kan je alle bovenstaande argumenten de prullenbak gooien en de dikste bak halen.

Even terug naar mijn keuze:

CPU:

De gaming CPU op dit moment is de Ryzen5 3600 (6 Core) - deze CPU heeft de beste prijs/performance verhouding maar toch neig ik  toch sterk om voor de 3700x (8 Core) tegaan, deze is duurder dan de 3600 maar geeft een betere future proofheid. (m.a.w. je zal er langer meedoen dan een 3600) Een 3900x (12 Core) heeft  voor gamers geen meerwaarde in peformance behalve als je er ook andere zaken mee doet dan Gaming. Bijvoorbeeld Audio en Videobewerking. Ook de prijs van de 3900X staat niet verhouding met het doel waarvoor je hem gaat gebruiken - Gaming.

Intel processoren zijn op dit moment geen verstandige keuze qua prijs/prestaties, oude architectuur (Skylake gebaseerd uit 2015). Ook het roadmap van Intel op dit moment is niet geweldig te noemen.

Memory:

Veel reviews gelezen en daar kan je het zo duur maken als je zelf wilt. Ga je er echt veel op voorruit? Dat is te bezien. Voor nu heb ik een standaardkit 3200 Mhz  CL16 genomen: G.Skill Ripjaws V 16GB - F4-3200C16D-16GVKB. 

Hogere CL is stuk duurder en hogere Mhz idemdito - en de performance winst is enkele procenten maar dit is meer een budget ding. De Sweetspot voor AMD Ryzen processoren zit rond de 3600 MHZ CL16 - maar is echt prijzig.

Meer dan 16Gb in je machine proppen heeft voor gaming vooralsnog geen meerwaarde. 

Moederbord:

Ook bij dit onderwerp moet je bedenken wat je wilt. De 6 en 8 Core Ryzen CPU (3600 & 3700X) zijn makkelijk te plaatsen op < €200,- moederbord zonder dat daar problemen mee komen. Dikke verhalen over VRM's etc zijn alleen maar legitiem als je 

  • Overclocked.
  • 12 Core CPU (3900x) gaat gebruiken. (geen wet van mede & persen maar is aan te raden)

Ik ben het er wel eens dat als je aan de Ryzen 3 gen. CPU gaat een X570 moederbord nodig hebt (Future) vanwege PCIe 4.0 oa. Liever heb ik een B versie ipv X - staat voor Crossfire (2x videokaarten) nog nooit gedaan en zal het ook nooit doen maargoed dit zijn er niet.

Ook de LAN controller Intel/Realtek discussie waar het hele internet mee volstaat is qua performance marginaal maar wel prijsverhogend. de laatste 10 jaar altijd een mobo gehad met een NON-intel controller en nooit problemen gehad. Ook de rest van je netwerk speelt hier wel een rolletje in. Ook mijn huidige moederbord  heeft een: Realtek® GbE LAN chip nog nooit problemen mee gehad.

Kandidaten:

Gigabyte Aorus X570 ELITE - Mid Range €203,90 - Best Value Award 

Gigabyte X570 GAMING X - Entry - €181,75

Asus TUF Gaming X570-PLUS - Mid Range €218,08

Asus Prime X570-P - Entry € 179,50

Het beschikbare budget zal op deze keuze ook een stempeltje drukken.

#LanternOut

 
ReplyQuote
Topic starter Posted : 06/11/2019 5:41 pm
Leto reacted
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin
Posted by: @lantern

AMD Ryzen 7 3700X: - 8-cores, 16-threads - € 335,- 

Is iets goedkoper geworden: €331,-

Posted by: @lantern

Asus TUF Gaming X570-PLUS - Mid Range €218,08

Is ook iets goedkoper geworden:  €212,-

Posted by: @lantern

Asus Prime X570-P - Entry € 179,50

Is ook iets goedkoper geworden: €175,-

Starterpost aangepast.

ReplyQuote
Topic starter Posted : 18/11/2019 12:02 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Dit is echt geen verkeerde set ! 

 x570upgrade
ReplyQuote
Topic starter Posted : 18/11/2019 4:10 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Dit is echt geen verkeerde set ! 

ReplyQuote
Topic starter Posted : 18/11/2019 4:12 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

zo de kogel is door de kerk ! ? 

ReplyQuote
Topic starter Posted : 20/11/2019 4:22 pm
Roebar
(@roebar)
Famed Member
Posted by: @lantern

zo de kogel is door de kerk ! ? 

Gefeliciteerd! Is het de upgrade kit geworden met de Prime X570-P?

Morgen in huis. Snel opbouwen en gamuhhhhhhhhhhhhhh

ReplyQuote
Posted : 20/11/2019 4:33 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Ja was even vergeten wat de upgrade is maar inderdaad ik ben voor de upgrade kit gegaan bestaande uit:

Moederbord - ASUS X570 Prime - P - heeft dezelfde kwaliteit VRM als de PRO en kan makkelijk de AMD 3900x processor aan ( die er niet gaat komen) - hij heeft eigenlijk alle nieuwe toeters en bellen tegen een zeer gunstige prijs. Nadeeltje = de M2 SSD sloten hebben geen heatsinks.

Dit is makkelijk te omzeilen door een losse heatsink te plaatsen als je aan de M2 drives gaat. 

CPU: AMD 3600x - die zit eenmaal bij de set en is uitstekende game CPU ( lees de dozijn reviews) Een losse 3600X kost €50,- meer dan een normale 3600 en is maar iets sneller dan een normale 3600. Het voordeel is wel dat je de beter AMD Stockcooler krijgt die ook bij een AMD 3700x en hoger krijgt.

Geheugen: Corsair 16 GB DDR4-3200 Kit - CL16 18-18-36. Niet heel spannend.

De rest van het budget is naar Mick's zijn PC gegaan zoals: kast met RGB ( vind hij cool) en een echt gamers headset.

Tip: betaal niet voor features die je niet gebruikt en of nog jaren gaat duren voordat het mainstream wordt en daar bedoel ik de inzetbaarheid van bijv. Pcie4.0.

Reactie: waarom heb je dan een X570 moederbord gekocht?

Antwoord: Wegens AMD Ryzen 3 gen CPU's support out of the box- met een ouder chipset kan het ook alleen moet je BIOS updates doen etc etc.  en VRM is van deze borden niet echt geschikt voor de dikkere AMD Ryzen 3 gen zoals 3600x etc. Pcie4.0 is niet doorslaggevend geweest want er zijn helemaal nog geen Pcie4.0 devices (behalve een SSD). De huidige top tier videokaarten (2080Ti etc.) hebben niet eens de max capaciteit bereikt van Pcie 3.0 dus er gaat minimaal een hele generatie overheen voordat PCie3.0 een bottleneck wordt in  je pc en voordat deze devices betaalbaar worden dan zijn we minimaal x jaar verder. Tevens zitten we dan weer op hele anders CPU, Sockets en Chipssets.

Conclusie: - laat je niet het bos insturen met Pcie4.0.

Leuk feitje is dat de huidige Intel moederborden niet eens Pcie4.0 aan boord hebben. 

Intel heeft daar over een artikel geschreven: Intel Shows PCI Express 4.0 Means Nothing For Gamers
Read more at https://www.legitreviews.com/intel-shows-pci-express-4-0-means-nothing-for-gamers_212350#3ys6HOQxepezff1t.99

Intel is clearly trying to get the message out that PCI Express 4.0 sounds really good, but doesn’t really mean much for the average gamer right now or anytime in the near future. This is disappointing to hear, but it is also coming from a company that won’t have a desktop platform supporting PCIe Gen4 this year. Intel will be releasing platforms supporting PCIe Gen4 sometime in 2020 from what we’ve been told about their roadmap. That gives the PC community plenty of time to see if there are any real-world gains to be had or not.

#LanternOut

 

 

ReplyQuote
Topic starter Posted : 20/11/2019 4:55 pm
sytes
(@sytes)
Noble Member

gefeliciteerd dat is een nete upgrade

ReplyQuote
Posted : 20/11/2019 9:07 pm
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

Erg leuk en interessant om te lezen en ja gefeliciteerd! Mooie prijs ook voor de upgrade set.
Nogmaals dank voor je tijd & moeite voor het plaatsen op het forum! ? ? 

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 24/11/2019 10:35 am
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Volledig Team Red ? 

Config:

ASUS Prime-P X570 - aanrader ! - Goeie VRM, Weinig poespas, Goed X570 bord.

AMD Ryzen 5 3600X 

AMD Wraith Spire Cooler

AMD Radeon RX5700XT.

Loopt super lekker tegen een zeer schappelijk prijs. De Wraith Spire Cooler is wat luid en wil ik gaan vervangen en een M2 SSD is ook wel lekker zodat mijn 1Tb SATA WD disk eruit kan en volledig over op SSD.

In de Scrapbook staan nog meer foto's - http://www.tradealliance.nl/index.php/scrapbook/nggallery/all/Hardware-Corner/page/2

 

 

ReplyQuote
Topic starter Posted : 01/12/2019 4:59 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Volledig Team Red ? 

Config:

ASUS Prime-P X570 - aanrader ! - Goeie VRM, Weinig poespas, Goed X570 bord.

AMD Ryzen 5 3600X 

AMD Wraith Spire Cooler

AMD Radeon RX5700XT.

Loopt super lekker tegen een zeer schappelijk prijs. De Wraith Spire Cooler is wat luid en wil ik gaan vervangen en een M2 SSD is ook wel lekker zodat mijn 1Tb SATA WD disk eruit kan en volledig over op SSD.

In de Scrapbook staan nog meer foto's - http://www.tradealliance.nl/index.php/scrapbook/nggallery/all/Hardware-Corner/page/2

De onderdelen waren uit de upgrade KIT van Alternate:

De bijgeleverde geheugen is: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 

ReplyQuote
Topic starter Posted : 01/12/2019 5:03 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Ik heb mijn AMD Wraith Spire Cooler (stock) vervangen door:

 

Wat een OASE van rust. Aanbeveling !

ReplyQuote
Topic starter Posted : 09/01/2020 11:42 pm
Page 2 / 4