Forum

Solar F1 Seizoen 2 ...
 
Notifications
Clear all

Solar F1 Seizoen 2 terugblik & Vooruitblik naar Seizoen 3!

Page 1 / 2
Dashea
(@dashea)
Illustrious Member

Ons eerste volledige seizoen met 22 races á 50% race afstand. Na een seizoen 1 met 12 races, waren we toe aan een volledig seizoen, geen favoriete banen, gewoon alles (inclusief Monaco)!

Ik vond het een leuk seizoen, en tot het moment dat ik 5 slechte uitslagen achter elkaar kreeg (waarvan 2 DNF) deed ik nog mee om te titel. Ik merk dat een favoriete baan bij iemand, waar je je als een vis in het water voelt, dat terug te zien is in de uitslag.

Ik vind het mooi om te zien hoe iedereen progressie gemaakt heeft in alles, ook dat je dat kan je zien naar mate het seizoen vordert. Ben blij dat Abib's problemen voorbij lijken, waardoor hij toch gewoon mee kan doen lekker gezellig met zijn allen. Leto maakt ook mooie vorderingen, van niet finishen naar een paar keer de finish halen en op Brazilië zelfs zijn eerste zelf verdiende punt met een 10e plaats! Lantern heeft 2 overwinningen behaald en zo komt het veld langzaamaan dichterbij elkaar.

Toch heb ik ook wel wat kritiek als we zo even terugkijken. We moeten wellicht meer opletten wat er naast ons gebeurt en positie op de baan. Als je spint, de bocht niet haalt omdat je je verremd en dat soort zaken, hou er goed rekening mee dat degene die achter jou zit nog wel op de baan zit en dus eigenlijk gewoon voorrang heeft voordat je terug de baan op komt. Er zijn wat onveilige situaties geweest bij het terugkomen op de baan en dit is ook in tranen geëindigd soms en dat moeten we proberen te voorkomen. Maak je een fout, dat kan dat doet iedereen, maar als het goed is weet je of er iemand vlak achter je zit en kijk goed uit voordat je als een bulldozer terug de baan op komt. Ik heb het zelf ook meegemaakt op Italië, waar ik een spin kreeg, en toen de ruimte er was ik hem 180 graden omdraaide en evengoed knalde een AI vol in mijn achterkant wat mij een DNF opleverde.

De AI, jeetje die waren soms wat losgeslagen zeg, compleet de weg kwijt soms. De AI heeft voor veel brokken gezorgd, uitslagen beïnvloed en soms echt vervelend in de weg gezeten. Maar we hebben ze wel nodig, want een startveld met 6 man is ook niks. Voor volgend seizoen gaat het AI niveau iets omhoog en de vervangend coureur AI omlaag. Dit om te voorkomen dat AI punten scoort bij afwezigheid. Als we eerlijk zijn, en dan nemen we Leto's AI als voorbeeld die een 2e plaats scoort op België terwijl hij zelf toen maar 1x een race had uitgereden is niet helemaal eerlijk natuurlijk in de puntentelling.

Mede daardoor ga ik een handmatige puntentelling bijhouden in een bestandje waar ik jullie vorige week al kennis mee heb laten maken. Zo worden eventuele AI die toch op één of andere manier punten pakken, gefilterd.

Dan is er ook nog het drama wat Necrosky overkwam verleden week na de race van Mexico. Ik werd de volgende dag wakker, en zag dat hij uit de tussenstand was. Een ingame email vertelde dat hij de competitie had verlaten. Na wat navragen bleek dit niet vrijwillig te zijn, en na wat onderzoek op social media groepen waar ik in zit, blijkt dit vaker voor te komen dat iemand uit een league verdwijnt (bug dus van Codemasters). Daarom houden alle league eigenaren en beheerders zelf een scorelijst bij. Dit was voor mij ook meteen de reden om die goed te fixen verleden week zo'n lijst. Desalniettemin haalde hij wel in Mexico de titel binnen! Het zure hieraan is, dat hij het ingame cadeautje en awards en statistiek niet gekregen heeft en in ons kampioenschap op de 5e plek is geëindigd in de ingame uitslag.

Nu we een volledig seizoen hebben gehad, heeft ook iedereen een preset (tenzij je een custom preset niks vind). Ik ben zelf ook in de Time Trials een preset aan het zetten voor regenraces. Dus een kwestie van even de natte TT te starten en hem te laden en op te slaan. Ik ben er inmiddels achter gekomen in My Team seizoen 5, dat een regenrace ingaan met een droogweer afstelling gewoon niet werkt. Ik wil dus voor elke baan een natte preset opgeslagen hebben en daar kunnen jullie straks ook weer van profiteren door het alleen maar op te slaan.

Ik kijk heel erg uit naar seizoen 3! Ik zie het veld dichtbij elkaar komen, vooral de strijd tussen Lantern, Sytes en Abib ligt goed bij elkaar in de buurt en jullie komen dichterbij aan mij en Necrosky. Ik verwacht een mooie strijd en ik denk dat er nog wel een paar mooie verrassingen komen dit seizoen! Misschien wel het 2e stuurtje in de competitie? (Sytes?) 

Tot volgende week in Australië!

De fight for gold continues...

F1 2020 (DirectX 12) 2 2 2021 22 42 25
Quote
Topic starter Posted : 03/02/2021 12:14 pm
Leto reacted
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Ik kijk redelijk positief terug op seizoen 2. De start was dramatisch door slechte races en eindigen met een DNF. Halverwege het seizoen ben ik toch anders gaan rijden met 3 veranderingen namelijk:

  • Racelijn beter te begrijpen
  • Car chase view omzetten naar Cockpit view
  • Baankennis - rondjes rijden in de TT.

De hoogtepunten waren Italië & Brazilië met de overwinning.

Ik heb ook kritiek op het te agressief rijden door medestanders waardoor een botsing onvermijdelijk is met als resultaat schade waardoor de GP verloren was.

Een foutje maken kan ieder overkomen, inclusief mezelf en dat is niet erg maar waar geen ruimte is voor een inhaalactie: Haal NIET in en wacht op moment dat het wel kan. Ik heb 4 GP's gehad waarbij dit het geval was waardoor mijn GP verloren was. Dit is onnodig. Ik hoop dat verbetert in Seizoen 3!

Advies voor Seizoen 3:

1. AI 50%- Bij AI van 55% wordt het lastig om echt punten te halen door de spelers (denk ik).

2. Volledige kalender.

3. Handmatige puntentelling.

4. Raceduur: 50% of 100% - dat laatste lijkt me wel leuk alleen ik weet niet of dat haalbaar is.

5. Lobby: Open vanaf 20:10

6. Racedag: Dinsdag.

 

 

 

ReplyQuote
Posted : 03/02/2021 3:02 pm
Dashea
(@dashea)
Illustrious Member

100% is een mogelijkheid, dan word het 1 race per week ipv 2 halve. Ik kan het aan, lijkt me leuk, maar kan iedereen 1,5 uur per race volhouden? Uitdagend is het zeker!

ReplyQuote
Topic starter Posted : 03/02/2021 4:40 pm
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

Ook ik kijk toch wel met enige plezier terug naar de afgelopen 2 seizoenen.
Gebeurd is gebeurd en verleden tijd, nu heb ik een betere videokaart en hoop ik toch in seizoen 3 aansprekende en spraakmakende resultaten te gaan neerzetten.. ahum. 😓 😎

Mijn keuzes voor seizoen 3:

1. AI op 49 kan ik leuk meedoen heb ik gemerkt in GP's tegen AI, al weet ik niet hoe sterk AI 50/55 is.

2. Volledige kalender.

3. Handmatige puntentelling blijkt nodig te zijn, maar AI reserve toch wel op de helft van AI 49/50/55?

4. Raceduur 100%, neemt minder tijd in beslag per avond en het is makkelijker trainen & voorbereiden voor 1 baan.

5. Per race 1 trainingsrondje en 1 kwalificatieronde.

6. Lobby open vanaf 20:00 uur, liefst al beginnen op dat tijdstip, zodat ik tijdig in bed kan liggen.

7. Racedag: dinsdag zolang de lockdown duurt, daarna weer donderdag?

Het agressief rijden, ja dat is toch een heikel punt. Ik heb regelmatig meegekeken met jullie.
En natuurlijk terugkomen van onderaan de grid naar de top 3 gaat niet zonder slag of stoot.
Maar ik geloof dat het toch wel een paar keer voorkwam dat het stevig of bruusk inhalen van een AI racer, toch een kettingreactie als gevolg kreeg waardoor een van ons toch er de dupe van werd, door schade of van de baan af uitwijken etc..

Het inhalen van AI racers moet ook toch zo netjes mogelijk gedaan worden, om te voorkomen dat AI racers vreemde acties uithalen of tegen elkaar aan botsen en uiteindelijk toch een van ons geraakt wordt of gestoord worden in onze race en/of concentratie.

Nu wil ik wel zeggen dat ik niet meer opzij zal gaan voor een ander in seizoen 3, mits ik een blauwe vlag krijgt te zien.
Dan maar geduld opbrengen en een sectie op de baan vinden waar ingehaald kan worden.

Het verdedigen van je plek moet ook mogen vind ik, ook al is de ander veel beter dan jij.
Het dichtgooien van een mogelijke opening, opzij 'duwen' van je tegenstander, oftewel afdwingen tot uitwijken, zijn allerlei riskante acties.
Hoe staan we daar tegenover?

Nogmaals het is een computerspel, een digitaal spelletje dus, al komt er toch fanatisme en wedijver bij kijken.
Omdat we allemaal zo goed mogelijk bezig willen zijn, maar toch sportiviteit voor ogen moeten houden.

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 03/02/2021 7:19 pm
Dashea
(@dashea)
Illustrious Member

Het verdedigen van je plek moet ook mogen vind ik, ook al is de ander veel beter dan jij.
Het dichtgooien van een mogelijke opening, opzij 'duwen' van je tegenstander, oftewel afdwingen tot uitwijken, zijn allerlei riskante acties.
Hoe staan we daar tegenover?

 

In een dogfight moet je gewoon weten waar je tegenstander zit tov jou. Als je op een rechter bocht af vliegt met 2 man, dan weet je dat degene die rechts zit het voordeel van de bocht heeft, waardoor jij niet je race lijn kan aanhouden. Gewoon insturen is dan een crash met 2 man. Je moet weten wanneer je je gewonnen moet geven wat dat betreft.

Ik heb met Necro hele mooie battles gehad tot diep in een bocht aan toe. Ik weet dat hij bv rechts van me zit en hou hier rekening mee bij het insturen door ruimte te laten zodat je met zijn tweeën in de bocht past. 

Daarom, verdedigen is niks mis mee, maar als je tegenstander niet meer in je spiegel zit, weet je dat ie naast je zit. Ik heb ook bv eerder op de rem gestaan, zodat ik Necro kon kruisen in de bocht en daarmee mijn plek behield. 

Je hebt ook die pijlen he die aangeven waar iemand zit die heel dicht op je zit. Hij is zelfs rood geloof ik als ie bij op je zit. 

Wat betreft uit de weg gaan voor iemand, blauwe vlag zoek een plek waar je geen last heb, maar waak ervoor dat het niet te lang duurt ivm straffen. Wat betreft racen om een plek, hoef je voor niemand aan de kant, degene achter jou moet jou inhalen. Je kan natuurlijk niet 10x links en rechts gaan om te blokkeren, dat gaat niet goed eindigen.

Gebruik je spiegel, als je naar links moet bij de volgende bocht, kan je proberen de binnen bocht te verdedigen door je breed te houden. Bij uitrem acties heeft de binnen bocht inprincipe het voordeel. 

Belangrijkste is gewoon, weet waar tegenstander zit en laat elkaar leven 

ReplyQuote
Topic starter Posted : 03/02/2021 9:16 pm
Dashea
(@dashea)
Illustrious Member

Voor zover, begrijp ik dus:

- De AI nog ietsie verlagen naar 49?

- Hoe is de 100% races voorstel? (1 race per avond dus)

- Een kleine training sessie voor de kwalificatie bij een 100% race?

- Meer opletten tijdens gevechten waar je tegenstander zit.

- Bij baan verlaten beter opletten waar en hoe je de baan weer op komt om botsingen te voorkomen.

- Incidenten gebeuren, geen probleem. Maar wees niet te agressief in je verdedigingen.

- Handmatige puntentelling boven de ingame puntentelling.

- Vervangende coureur AI lager dan de wedstrijd AI.

- Leto's wekelijkse weetje op TeamSpeak 😉

 

ReplyQuote
Topic starter Posted : 04/02/2021 8:08 pm
NeCRoSKy
(@necrosky)
Eminent Member

Ik vond het een leuk seizoen, al kwam het lastig van start vooral omdat het begin wat tegen zat met name voor Abib die gelukkig zijn probleem opgelost heeft.

Ik zag ook dat jullie allemaal echt flink sneller zijn geworden. Mooie vooruitgang.

En wat oefenen doet zag je bijvoorbeeld heel goed bij Lantern. 2 overwinningen!

Heb leuke gevechten gehad met iedereen in het veld. Ook met Leto :).

Voor komend seizoen is mijn wensenlijstje:

1. AI van 50, ik had het idee dat 55 te zwaar was in Australië.

2. Volledige kalender is wat mij betreft prima. Maar mochten we naar de 100% gaan dan moeten we er wel even over nadenken 😉 Monaco 90 rondes is best zwaar.

3. Handmatige puntentelling ben ik uiteraard voor. 🙂

4.. 100% race is prima maar dan wil ik graag dat we ook de kwalificatie een 15 minuten voor uit trekken. En eventueel een opwarmronde omdat we dan nog meer in het realisme zitten.

5. Lobby open om 20:00 is prima en half 9 start van de kwalificatie die dan 15 minuten duurt. Als je later bent kan je eventueel gewoon de race overnemen van je AI die achteraan staat omdat hij slecht is 🙂

6. Race dag op dinsdag is goed voor mij tot de Lock down voorbij is. i.v.m. met sporten.

Ik heb persoonlijk niet heel erg last gehad van agressie van medespelers, maar vind wel dat sommige van ons geduldiger moeten zijn. Je hoeft niet meteen toe te slaan. Wacht op het juiste moment. DRS lange stuk afwachten, of goed bekijken waar jij sneller bent dan je tegenstander. Dat maakt het spel ook gewoon leuker voor elkaar. Ook in blauwe vlag situaties moeten Dashea en ik geduldig zijn. Dat houd dus in vooral voor Leto en Sytes dat je echt niet hoeft te remmen. Gas loslaten en van de lijn af gaan is bijvoorbeeld genoeg. 

En natuurlijk moet je je positie verdedigen Leto. Mij had je in Rusland ook niet horen klagen toch? Zolang je dat wel respectvol doet en eventueel elkaar de ruimte geeft als je naast elkaar zit in de bocht. Daar is die handige pijl voor waar je precies ziet waar de tegenstander rijd. Als deze rood is zit hij vrijwel naast je.

Verheug me nu al op het nieuwe seizoen!

ReplyQuote
Posted : 04/02/2021 8:31 pm
Dashea
(@dashea)
Illustrious Member

Kwalificatie van 15 minuten ipv een training met een 1-lap kwalificatie, dat is misschien nog beter idd

En volgens mij is Monaco 78 rondjes, nog steeds errruuuuuuggh veel! 

ReplyQuote
Topic starter Posted : 04/02/2021 8:50 pm
sytes
(@sytes)
Noble Member

als we 100% gaan vind ik een Kwalificatie van 15 wel handig onthouw wel dat een 100% race ook best saai kan zijn als de race snel beslist is en over netjes race het is geen geen mario kart maar in het egte race komen ongelukken ook voor we moeten wel vol kunen racen maar houw als het kan zeker als je van de baan af ga ff rekening mat andre (en ja soms kan dat gewoon niet je outo doet soms niet wat je wild) en het is ook niet erg om ff te zeggen dat je naast iemand zit zeker bij de start

ReplyQuote
Posted : 04/02/2021 9:58 pm
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

In plaats van training, 1 kwalificatieronde en 100% race, 15 minuten kwalificatie + 100% race is misschien wel een goede combinatie.
Maar wel het liefst half 9 ECHT met de race beginnen en dus de kwalificatie al om 20.00 uur starten of uiterlijk 20.15 uur.

In een 100% race, kan zelfs nog in de laatste ronde iets verschrikkelijks gebeuren door onoplettendheid, terwijl 20 rondjes lang de race al beslist leek. Als voorbeeld.

Kijk we kunnen seizoen 3 nog op 50% racelengte doen, maar ik wil die 15 minuten kwalificatie sowieso.

Val je uit in een van de eerdere rondes ja dan is de avond F1 gauw voorbij, maar dan kun je wel iets anders gaan doen en hoef je geen rekening meer te houden qua tijd voor het volgende land.

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 04/02/2021 10:20 pm
Dashea
(@dashea)
Illustrious Member

Aan de ene kant kan het saai zijn, maar aan de andere kant heb je meer tijd om van een fout of crash terug te komen. Daarentegen als je in ronde 4 van 66 ofzo uitvalt zit je avond er snel op, maar dat is ook gewoon een risico van het spel natuurlijk 

ReplyQuote
Topic starter Posted : 04/02/2021 10:24 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Ik stel voor om Seizoen 3 een week uit te stellen en eerst eens 100% race te doen op een random circuit om te kijken hoe dat gaat.

20:00 kan voor mij uitdagend zijn.

ReplyQuote
Posted : 05/02/2021 1:54 am
Dashea
(@dashea)
Illustrious Member

Ik wil best wel testen, dan kan iedereen daarna zijn mening geven wat ie van de opzet vind.

Maar hoe gaan we dan verder als er verdeeldheid is? Democratisch meeste stemmen gelden, of doen we het dan gewoon in het oude format?

ReplyQuote
Topic starter Posted : 05/02/2021 12:23 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin
Posted by: @dashea

Democratisch meeste stemmen gelden, of doen we het dan gewoon in het oude format?

Gewoon even na de test race de punten doornemen en overeenstemming bereiken met z'n allen.

ReplyQuote
Posted : 05/02/2021 12:26 pm
Leto reacted
Dashea
(@dashea)
Illustrious Member

Goed plan!

ReplyQuote
Topic starter Posted : 05/02/2021 1:02 pm
Page 1 / 2