Forum

Raspberry Pi inc. S...
 
Notifications
Clear all

Raspberry Pi inc. SSD Bootdisk en Home Assistant

Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Β 

Na paar maanden gespeeld te hebben met een Raspberry Pi4 met een de bijgeleverde SDCard (8Gb) heb ik de Pi nu gekoppeld met een SSD waarvan af de Pi nu ook Boot en Home Assistant gaat draaien. De SDCard is niet geschikt voor dergelijke applicaties en crashes vaak en dat is met een Home Automation applicatie zoals Home Assistant niet handig.

Voor de de SSD heb ik een hele goedkope SSD gekocht van met merk Goldfir (128Gb) van Aliexpress - specs zijn niet denderend maar wat kan je verwachten van 15 euro πŸ™‚

Schermafbeelding 2021 08 17 om 22.57.35

Β Met de SSD alleen ben je er nog niet want je kan de disk niet direct aansluiten op je Pi en voor een paar euro een USB 3.0 Case inc. kabel gekocht.

Schermafbeelding 2021 08 17 om 22.59.01

Voor 18 euro wilde ik het wel proberen om mijn Pi weer tot leven te wekken. Home Assistant was al weer terug gezet als VM op de STA Server maar dat is voor het aansluiten van Zigbee o.a. niet handig.

Om de SSD als bootdisk te fungeren moet je de Pi's firmware updaten en dat heb ik gedaan met:

Schermafbeelding 2021 08 17 om 23.02.44

https://www.raspberrypi.org/software/

Tevens heb ik Pi OS inclusief Home Assistant via de Raspberry Pi Imager op de SSD gezet (er zijn ook andere keuzes zoals Ubuntu, Kodi, etc.)

Schermafbeelding 2021 08 17 om 23.04.06

Na hetΒ opstarten vanaf de SSD (SDCard zit niet meer in de Pi) installeert de Pi gelijk een nieuwe versie Home Assistant

Schermafbeelding 2021 08 17 om 23.09.19

De HOWTO heb ik via Youtube:

Β 

Β 

Quote
Topic starter Posted : 17/08/2021 11:10 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Na een proef periode van 4 weken is mijn Pi inc. SSD weer werkloos wegens wederom vastlopers in Home Assistant.Β 

Home Assistant draait nu weer de op de STA Server als VM (HyperV).Β 

Ik ga me eens beraden hoe nu verder.

Β 

ReplyQuote
Topic starter Posted : 23/09/2021 12:00 pm