Forum

Raspberry Pi5 - Boo...
 
Notifications
Clear all

[Sticky] Raspberry Pi5 - Boot from SSD (Windows version)

Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Benodigdheden:

  • 1. Raspberry Pi5
  • 2. SDcard min. 4GB
  • 3. SSD Disk

STAP 1:

1. Download Raspberry Pi Imager - https://www.raspberrypi.com/software/. Dit doe je op je PC - Windows
2. Installeer de Raspberry Pi Imager sofware
3. Stop de SDcard in je PC bijv. via een SDcard reader o.i.d. De SDCard zal al een extra device/drive verschijnen in je Windows Verkenner

Start Raspberry Pi Imager software

1. Kies Raspberry Pi Model: Raspberry Pi5
2. Kies Besturingssysteem: Misc. Utilities -> Bootloader (Pi 5 Family) -> NVME/USB Boot
3. Opslagapparaat: Selecteer de USB Drive

RaspImg   Setup

Klik Volgende

Bij de melding "Alle bestaande gegevens worden op <USB DRIVE> zullen worden verwijdert" - "Weet u zeker dat u door wilt gaan?" - klik JA

Als de installatie is afgerond moet je de volgende melding krijgen:

RaspImg   Klaar met schrijven

Haal de SDCard uit je PC en stop deze in de SDCard slot van je Pi5

Start de Raspberry Pi5 op. De Ledlampje op de Pi zal gaan knipperen (GROEN). Als je de PI aangesloten hebt op een monitor zal het beeld na verloop van tijd een GROEN scherm geven. Dit houdt in dat de installatie gelukt is en de Pi kan booten van USB

STAP 2:

1. Sluit de SSD disk aan op je PC

Start de Raspberry Pi Imager op

1. Kies Raspberry Pi Model: Raspberry Pi5
2. Kies Besturingssysteem: Kies hier het gewenste OS - ik heb zelf gekozen voor Ubuntu Server 24.04 LTS
3. Opslagapparaat: Selecteer SSD Disk

RaspImg   Setup SSD OS

Klik Volgende en hier zal gevraagd worden of je de installatie van je OS wilt voorzien van je eigen settings. Indien je gewenst is kies je AANPASSEN zoniet kies je NEE.

RaspImg   Setup OS settings

TIP : Als je de instellingen aanpast kan je gelijk SSH aanzetten.

Nu zal het OS gedownload worden en op de SSD worden geΓ―nstalleerd.

Als de installatie gereed is zal dit scherm verschijnen waarbij je de SDcard uit de Pi5 kan halen.

RaspImg   Klaar met schrijven OS

Sluit de SSD Disk aan op de Pi en start de Pi op. Nu zal het OS starten vanaf de SSD Disk zoals hier onderstaand.

Rasp. OS boot OK

Nu het OS geΓ―nstalleerd en op gestart is kan je verder bouwen aan je omgeving.

Mocht er in deze HOW TO fouten staan e.d. hoor ik dat graag ook alle vragen/opmerkingen zijn van ❤️ te welkom.

Β 

Β 

Quote
Topic starter Posted : 11/06/2024 10:48 am
Roebar
(@roebar)
Famed Member

Volgens mij mis je wat in stap 1
Imager software start je op je PC (aanname) daar stel je het e.e.a. in en dan aan het einde van stap 1 moet je de Pi aanzetten. Dat is niet logisch.

Ik denk dat je ergens in stap 1 iets doet met de SD card (via een reader gekoppeld aan je PC) en dat die voor het aanzetten van de Pi uit de reader en in de Pi gestoken moet worden.

This post was modified 2 months ago by Roebar
ReplyQuote
Posted : 11/06/2024 12:21 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Posted by: @roebar

Volgens mij mis je wat in stap 1
Imager software start je op je PC (aanname) daar stel je het e.e.a. in en dan aan het einde van stap 1 moet je de Pi aanzetten. Dat is niet logisch.

Ik denk dat je ergens in stap 1 iets doet met de SD card (via een reader gekoppeld aan je PC) en dat die voor het aanzetten van de Pi uit de reader en in de Pi gestoken moet worden.

Thanks ! Als je een Cookbook, HOW TO schrijft sla je deze stappen heel snel over maar hoort er zeker in !

Aangepast !

ReplyQuote
Topic starter Posted : 11/06/2024 12:51 pm
Abib
 Abib
(@abib)
Noble Member

Heb je voor Ubuntu server gekozen omdat dit een van de standaard opties was? Of spelen er meer overwegingen een rol?

ReplyQuote
Posted : 15/06/2024 11:48 pm
Abib
 Abib
(@abib)
Noble Member

Interessant, wanneer je de Pi besteld met een SD kaart met Raspberri OS erop, dan kun je de installer uivoeren middels een network boot. Bij mijn Pi met een M2 NMVe drive kon ik deze drive als doelstation kiezen voor de installatie (dus vanaf de Pi), waarna deze zonder omwegen standaard vanaf de M2 schijf start! Dat was wel erg makkelijk en recht toe rechtaan. Geen tijd gehad om mijn bevindingen in een cookbook op te nemen! πŸ˜‰

ReplyQuote
Posted : 15/06/2024 11:51 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Posted by: @abib

Heb je voor Ubuntu server gekozen omdat dit een van de standaard opties was? Of spelen er meer overwegingen een rol?

Ubuntu Server kan je kiezen vanuit de Pi Imager software.

Reden:Β 

  • Ervaring met Ubuntu Server
  • Wil niet tegen compatibiliteits issues lopen en dit is een veilige keuze.Β 
ReplyQuote
Topic starter Posted : 16/06/2024 12:03 am
Abib reacted
Abib
 Abib
(@abib)
Noble Member

Voor compatibiliteit zou mijn keuze gaan naar native debian. Hoewel de Raspberry Pi zonder desktop editie daar ook wel interessant is. Hangt natuurlijk ook van je docker images af die je wilt gaan gebruiken….

ReplyQuote
Posted : 16/06/2024 8:40 am
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

De huidige VM’s draaien bij mij ook onder Ubuntu Server m.u.v. Nextcloud die draait op CentOS. Borduur er op verderΒ 

ReplyQuote
Topic starter Posted : 16/06/2024 11:07 am
Abib
 Abib
(@abib)
Noble Member

Ah, verder bouwen op reeds verworven kennis. 👍Β 

ReplyQuote
Posted : 16/06/2024 4:48 pm