Forum

Everquest 2 beter d...
 
Notifications
Clear all

Everquest 2 beter dan WoW? of vice versa (Moderated)

Page 1 / 4
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Battle of the Titans EQ2 vs WoW round 1.

People have been asking me this question a lot ever since we left WoW to give EQ2 a shot. I've been putting off posting about it until we've had a chance to hit max level and get a taste of the end game.

So how is it?

Well, it's fine. Everquest 2 is a solid game and well worth some play. Here are some of my thoughts on the comparison between EQ2 and WoW.

Content - Everquest 2 has far more content than WoW - Both at 60, and while leveling up. It really isn't even close. You could finish the majority of everything there is to do in WoW within 2-3 months. That just aint happening in EQ2. EQ2 also releases content at a much more rapid pace. In the amount of time it's taken WoW to release 2 zones and add a couple of dragons, Everquest has added dozens of free zones, an expansion, and two adventure packs. Adventure packs are basically mini expansions - about 1/3 the size of a true expansion, at 1/3 the cost. EQ2 also patches constantly and consistently.

Polish - The content WoW has is significantly more polished than in everquest. For this reason, WoW is probably a permanent best-choice for the ultra-casual gamer who won't run out of content in WoW. Sony managed to somehow get voice acting for every single mob and quest npc in the old world, yet never bothered to make it so mobs didn't constantly get stuck in the ceiling and floors in half of the close-quarter dungeons.

Leveling - If you enjoy leveling up in near-full to full groups, I think EQ2 is the better choice. If you like to solo or duo a good percentage of the time, stick to WoW. In a full group WoW dungeons were cool, but I've enjoyed leveling in EQ2 more.

Progression - Everquest is a PvE game and as such does a much better job defining pve progression. In WoW you level, and stop by the merchant and pay a few gold for your new spells / abilities. In EQ2 you can buy a very weak version of the spell, but if you want it to be any good you need to get it through grouping, or buying it from players. Crafters can make much more powerful versions of all spells with rare tradeskill components. And of course, the very best spells mainly come from the toughest single group zone bosses, and of course raids.

Tradeskilling - I hate tradeskilling. But people tell me EQs system is better then WoW's. That may be up for debate, but certainly tradeskilling in EQ2 is much more rewarding and important then in WoW.

Raids - Can't really say yet. We've only done a couple of two group raids so far (some people are still leveling) and they were fine. If I had to guess, I would say that WoW raids are possibly more "fun" but Everquest raids are more "rewarding". This statement should make sense to those of you who have played both WoW and one of the Everquests, and is a good comparison for the games in general as well.

I think active "hardcore" gamers and guilds do themselves a large disservice by sticking with one game for too long. If you're at the end of the game and have consumed all or nearly all of the content, why not consider checking out other games which offer an entire world full of content? We've played 4 games now - EQ, Daoc, WoW, and EQ2. All have been a great time, and are actually great games in their own way - each worth playing through.

Anyways, we've been having a good time in EQ2. We'll see how the raids pan out here in a couple of weeks when the bad guys start dropping.

Speaking of dropping the bad guys we do happen to have a few open spots in our raid roster. Mainly we need a few DPS classes. If you are a 60 or very-soon-to-be 60 and have a passion for making-shit-dead, toss me an email or PM in IRC. Server transfers also welcome. Applicants should, at minimum, be able to raid daily from 8 to midnight EST.

-Itz

Quote
Topic starter Posted : 18/12/2005 2:35 pm
(@zorbaca)
Estimable Member

Ja het is wel zo.

Het was me toen ook al opgevallen dat het lvlen op WOW lijkt en de Gameplay iets moelijker is maar na 3 dagen spelen of zelfs 2 je al wel gewend ben aan de Controls en de Gameplay zelf 😀

ReplyQuote
Posted : 18/12/2005 3:11 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Deze review is van:

de 'beste' horde WoW guild ter wereld is een tijdje geleden overgestapt op EQ2, en vinden het op vlak van pve toch wel gewaagd aan WoW. veeeel meer quests, maar ook veel meer bugs erin zeggen ze. en end game pve beloond meer. nyway, read it yourself @ http://www.conquest-guild.com

ReplyQuote
Topic starter Posted : 18/12/2005 3:20 pm
(@owoliega)
Prominent Member

och is een kwestie van afwisseling

speel nu een week of twee wow en ben vandaag lvl 21 en maak me niet erg veel zorgen het gaat op het eerste zicht wel snel maar nu wordt het leuker en gaat het lvlen vooral solo niet zo snel meer.Ik heb nu ook de brady gids voor wow en de blizzard atlas als je daar eens inkijkt weet ik dat ik de eerste maanden nog niet gedaan heb.En dan heb ik vrijwel nog niet ge' pvp' d . En ja eens je aan de top bent vraag jeje af wat nu nog te doen maar dat is in elk spel en dan ga je uitkijken naar iets anders.Met de nge heeft dat me wat laten afdrijven naar wow (zou anders ook wel gebeurd zijn zonder nge) alhoewel ik vind dat wow zeker swg niet vervangt zeker niet op gebied van drive.Swg zette me steeds aan tot verderspelen en dat is iets wat ik met wow minder heb maar dat laat me het spel zeker niet minder leuk vinden.

Je hebt op dit moment overal kerstversiering in wow gaande van verlichting,pakjes en kerstbomen . Je kan kerstquests uitvoeren die speciale mounts en kerstkleren en attributen geven . Ja je kan zelfs met sneeuwballen smijten op dit moment. Eergisteren stond er een gnomekoor in ironforge volledig met kerstmanpakjes te zingen op de brug. Ja die dingen moet ik nog in een ander spel zien.

Voor de rest is dit iets op het gebied van smaak en daar valt niet over te twisten en als je lvl 60 geworden bent ben je wel ff een tijdje bezig geweest en dan geraak je wat uitgekeken op het spel (vergelijk swg met de jedi hoeveel stopten er op een eind niet omdat er niks meer te doen was)

Vergeet niet dat volgend jaar de lvl naar 70 uitgebreid worden en er een heel land bijkomt (preview gelezen in gunk magazine die vonden dat het allemaal wel gratis mocht zijn maar na het zien van wat er kwam vonden dat het gerechtvaardigd was)

Je speelt of je speelt niet zolang je maar fun hebt in wat je doet het is en blijft ontspanning.

PS ben zo geen crafter ik moet het van de combat hebben dus hier kan ik niet echt een menig over geven .Het minen één van men drie xtra prof vind ik wel leuk daar het met blacksmith wel wat centen kan opleveren zodat ik men eigen kan onderhouden maar meer moet het voor mij niet zijn.

ReplyQuote
Posted : 19/12/2005 1:15 am
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Je moet dit zien als een open discussies verder geen bij bedoelingen ofzo.

Kijk zou je mijn mening vragen 🙂 - dan zeg ik speel geen WoW omdat ik geen joystick aansluiting heb :D. ( gewoon ongezoute kritiek :))

Vond het gewoon een leuk artikel en aangezien EQ2 en WoW in de belangstelling staat met name bij STA vandaar :).

ReplyQuote
Topic starter Posted : 19/12/2005 2:44 am
 Imia
(@imia)
Noble Member

Kijk zou je mijn mening vragen 🙂 - dan zeg ik speel geen WoW omdat ik geen joystick aansluiting heb :D. ( gewoon ongezoute kritiek :))

Ik snap dit echt niet, je hebt geen joystick voor nodig! ofwel ongezouten antwoord 8) 8) :crazy:

Ik vind WoW nog steeds leuker, ben casual speler en warcraft fan (ken veel leuke figuren die ik in Warcraft 3 heb gekend. Content is oneindig veel als je alles graag wilt doen. Dus doe ik op gemak in WoW. Dat maakt ook leuker. Er zijn nog 10 instances, alleen toegelaten voor lvl 60 en zijn nieuwe paar factions bij voor high lvl waar je leuke items kan krijgen. Naast deze questen zijn pvp (tofste onderdeel), moet je wel tegen verlies kunnen. Er zijn altijd valsspeler in het spel.

Net als in SWG (DWB) waar je hard moet werken voor complete set bounty hunter is in WoW ook precies hetzelfde waar je tijd voor nodig heb om dingen te verzamelen.

PS: WoW heeft 4 miljoen accounten en 3 doden tot nu toe 👿

ReplyQuote
Posted : 19/12/2005 10:45 am
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

In artikel staat niet en ene is beter dan de ander maar de 2 spellen tegenover mekaar gezet en wat zijn de verschillen.

ReplyQuote
Topic starter Posted : 19/12/2005 11:25 am
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

beide spellen zijn goed. zo ook was SWG goed in de eerste 18 maanden.
Anarchy Online, Ultima Online, LineAge zijn ook goed. DaoC is zelfs een goed spel met een interessante timesetting.

anyway je kunt natuurlijk niet afgaan op een artikel van een guild die het zeker anders zal ervaren dan weer een andere guild. ieder mens vind de ene spel leuker dan de andere spel. tegenwoordig heb je maar 2 op de 10 games die echt slecht zijn.

bijv. die laatste strategiespel van Star Wars, Battlegrounds dacht ik, man wat een triest spel is dat (let wel mijn eigen mening), maar toch schijnen er veel gasten plezier van te hebben gehad en nog hebben.

toen er nog niks bekend was van SWG, zei ik tegen gasten dat zij compleet geschift waren om elke maand te betalen voor een mmorpg.
tsja en toen kwam SWG. idd die enorme drive kreeg ik ook. en WoW wilde ik gespeeld hebben, omdat ik uitgekeken raakte op SWG en te vaak grafische problemen kreeg.. was niet leuk meer. plus dat ik Warcraft ook een toffe spel vond. bedoel ik ken gasten die dus 7 jaren EQ1 hebben gespeeld.. man 7 jaar x 12 keer per jaar monthly fee. En als SOE ineens zegt het is over met EQ1, ben je gewoon al je poen kwijt. Zo ook die items die vroeger verkocht werden voor echte harde dollars. Bedragen van 300 dollar waren niet ongewoon.

och wat ik graag zou willen zien is een mmorpg Stargate SG1 !!
lijkt me geweldig! nieuwe planeten ontdekken, met andere aliens in aanraking komen, nieuwe technologie ontdekken etc etc etc!

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 19/12/2005 12:19 pm
 Imia
(@imia)
Noble Member

als ik goed begrijp is EQ2 pve-stijl en WoW pvp-stijl?

ReplyQuote
Posted : 19/12/2005 12:48 pm
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

nee dat begrijp je niet goed 😛

EQ2 is zeer zeker gericht op het PVE. Net als een offline RPG spel zeg maar.
WoW daartegen, daar word je bijkans gedwongen om PVP leuk te vinden, want je ontkomt er bijna niet meer aan, ook al zit je op een PVE of RP server.

maar ja idd als je het heel globaal bekijkt, is WoW meer voor de PVP fans en EQ2 voor de PVE fans. maar in WoW is het heel goed te doen om puur alleen PVE te spelen en in EQ2 zal zeker later meer elementen voor PVP worden toegevoegd.

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 19/12/2005 1:16 pm
 Imia
(@imia)
Noble Member

Dus inprincipe kun je het ook niet vergelijken tussen EQ2 en WoW!! 😈 😈

ReplyQuote
Posted : 19/12/2005 1:39 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Jawel EQ2 en WoW kan je zeker vergelijken je kan zelfs SWG met WoW vergelijken.

MMO's hebben redelijk dezelfde basis vandaar dus de vergelijk

ReplyQuote
Topic starter Posted : 19/12/2005 2:05 pm
 Imia
(@imia)
Noble Member

Lol oke, ik vind hieronder juiste argumenteren dan bovenstaande startthread 😛
Verhaallijn = lopende questen/missies die dan totale eindresultaat heeft.
Geen verhaallijn = open, onbeperkte questen / missies. Heeft geen einde.

Verhaallijn is niet hetzelfde als tijdlijn. Hieronder zijn de games die allemaal eigen tijdlijn hebben.

En dan laat mensen zelf beoordelen door spel zelf te spelen die men leuk vindt.

WoW :
- simplitisch craft-systeem (paar resource harvesten (handmatig) en 1 crafttijd/clicktijd)
- hack & slash
- pvp
- geen verhaallijn (open, opvolger van Warcraft 3, hacken die horde / alliance en onbeperkte questen/missies)
- warcraft style (cartoonisch)
- Open veld (behalve instances)
- Openbaar publiek vendors (alleen in grootste steden)
- Rewards : wapens, armors, recipes, resources (waar je kan gebruiken)

SWG (pre-NGE):
- extra geavanceerd craft-systeem (harvesten, juiste resource nodig (kwaliteit verschillend), vele crafttijd/clicktijd)
- Role-playing
- combinatie professions
- pvp/pve
- geen verhaallijn (open, killen stormtroopers en onbeperkte questen/missies)
- Star Wars style
- Open veld (behalve kashyyyk)
- Eigen huizen en inrichtingen
- Openbaar publieke vendors (overal in steden)
- Rewards : wapens, kleren, meubels, versiering spullen, posters, armors, resources, enz.. (alles).

EQ2
- geavanceerd craft-systeem (??)
- Role-playing
- pve (toekomst pvp??)
- ??
- fantasy / LotR style
- Openbaar publieke vendors (overal)
- Eigen huizen en inrichtingen

Conclusie : basis speelsysteem (MMORPG) is hetzelfde, echter ene heeft uitgebreider systeemdeel dan andere. Dit voorbeeld is craftsysteem en open speelmanier en gevecht.

ReplyQuote
Posted : 19/12/2005 3:47 pm
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

in EQ2 schijn je dus ook een eigen huis te kunnen hebben met inrichting die je zelf bepaald.

en in EQ2 zit ook bijna hetzelfde geavanceerde craftsysteem en het is minder klikken dan bij SWG, omdat het systeem in EQ2 al de ingredienten al toevoegd als je die al in bezit heb.

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 19/12/2005 3:56 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

in EQ2 schijn je dus ook een eigen huis te kunnen hebben met inrichting die je zelf bepaald.

en in EQ2 zit ook bijna hetzelfde geavanceerde craftsysteem en het is minder klikken dan bij SWG, omdat het systeem in EQ2 al de ingredienten al toevoegd als je die al in bezit heb.

Ja klopt allemaal

@nice review imia ❗

ReplyQuote
Topic starter Posted : 19/12/2005 6:05 pm
Page 1 / 4