Het klinkt enorm cliché om bij een MMO de vraag te stellen of dit de game is die World of Warcraft van de troon stoot. Toch stellen we de vraag opnieuw, want als er een game is die het Blizzard moeilijk kan gaan maken, is het wel Star Wars: The Old Republic. De game doet inhoudelijk dingen anders, maar voelt toch vertrouwd aan en heeft, misschien wel nog veel belangrijker, net als World of Warcraft, een enorm rijk universum om zich op te baseren. In Londen kregen we van EA onlangs de mogelijkheid om ook eens wat stapjes in dit universum te zetten.
De presentatie van Star Wars: The Old Republic vond achter gesloten deuren plaats, maar eigenlijk was dit meer om een passend sfeertje te creëren, dan dat het daadwerkelijk nut had. Om in de kamer te komen, moest je een hydraulische deur door die werd bewaakt door een Stormtrooper. Een beter Star Wars-gevoel kun je niet krijgen.
De klassen op een rij
Binnen draaide alles om de game zelf. Een van de producers startte met een verhaal over de klassen. Naast de al aangekondigde Trooper, Smuggler en Jedi Knight voor de Jedi-kant en de Bounty Hunter, Sith Warrior en Imperial Agent voor de Sith-zijde, presenteerde Bioware de laatste twee klassen, genaamd de Sith Inquisitor en de Jedi Consular. Beide klassen zijn gebaseerd op Force-krachten en, net als alle andere archetypen, sterk verbonden met bepaalde personages uit de films. De Sith Inquisitor vertoont sterke gelijkenissen met Emperor Palpatine en de Jedi Consular is nauw verweven met Yoda. Dit geeft al aan dat Bioware de twee klassen ontwikkelt als een soort super Sith en Jedi, die beiden zwaar leunen op het gebruik van de Force. Het grootste verschil tussen de Inquisitor en de Consular is dat ze beiden van een ander soort Force gebruik maken; telekinese voor de Consular en bliksem voor de Inquisitor.
Op pad met de Sith
Wij mochten zelf een paar minuten aan de gang met de Sith Inquisitor. In een woestijnachtig gebied was het de bedoeling om een stel oude teksten terug te vinden in de ruïnes van Korriban. De manier waarop je de missie verkreeg, liet direct de ware kracht van Star Wars: The Old Republic zien. In plaats van een lap tekst door te klikken, de missie aan je quest log toe te voegen en gelijk de eerste vijanden neer te meppen, is het praten met NPC’s in Star Wars: The Old Republic een traktatie op zich. Alle personages zijn van stemmen voorzien en je kunt het wel aan Bioware overlaten om een realistische conversatie neer te zetten. In het gesprek waarin de Korriban-missie uitgelegd werd, had je tevens de keuze om op een bepaalde manier te reageren, wat op z’n Mass Effects ook nog bepaalde hoe je als personage ervaren werd.
Na het overtuigende gesprek was de missie duidelijk en konden we eindelijk op pad gaan. Hoe groots en vernieuwend Star Wars: The Old Republic in de verhalende opzet is, zo traditioneel is het in de besturing. Je waant je haast in World of Warcraft, al doet dit de grafische kwaliteit van Star Wars: The Old Republic veel en veel te weinig recht aan. Het punt is dat de besturing exact hetzelfde is als in al die andere online RPG’s, wat betekent dat je naar een vijand toeloopt en vervolgens met de numerieke knoppen tal van aanvallen uitvoert. Die aanvallen kosten vervolgens weer punten en herladen zich na een bepaalde tijd. Als Sith Inquisitor lag de nadruk op het gebruik van bliksem en Force. Zo kon je bijvoorbeeld Stormtroopers onder stroom zetten of ze met een schok naar achteren blazen. Het werkte allemaal prima, maar deed ook weinig anders dan al die andere MMORPG’s. In dit opzicht lijkt Star Wars: The Old Republic dan ook vrij conventioneel.
Grafisch is de game in MMO-begrippen echter een pareltje. De cartooneske stijl wordt op grootse wijze gepresenteerd; zowel de personages als de spelwereld zelf zien er buitgewoon strak en levendig uit. De details, zoals rotsformaties met reliëf, en het feit dat er veel kleine objecten, zoals tonnen en teleporters te vinden zijn, maken de wereld een levendig geheel. En dit terwijl MMO-werelden vaak toch ietwat leeg en kaal aanvoelen. Niets van dit in Star Wars: The Old Republic.
Nog veel vraagtekens
Na een tiental vijanden omver geblazen te hebben, was het echter alweer gedaan met onze speelbeurt. De volgende groep hongerige journalisten stond klaar om onze PC in te nemen en ook een vleugje van de Bioware-magie op te vangen. De korte tijd die we met Star Wars: The Old Republic doorgebracht hebben, heeft ons in ieder geval geleerd dat de game grafisch als een huis staat, de ingesproken personages en het verhaal echt wat toevoegen, en dat we kortweg niet kunnen wachten om uren en uren door te gaan brengen met de game. We hebben namelijk nog helemaal niets van het MMO-principe gezien, want hoe de samenwerking tussen spelers, zowel menselijk als computergestuurd, gaat verlopen, is nog geheel onduidelijk. En juist dit aspect kan wel eens gaan bepalen in hoeverre Star Wars: The Old Republic behalve het zijn van een mooie en interessante game, ook echt bestaansrecht gaat hebben naast World of Warcraft.
Ik kan niet wachten om deze MMO te gaan spelen ! O0 O0 O0 . Dat wordt echt deur op slot, gordijnen dicht , telefoon eruit 🙂
"We hebben namelijk nog helemaal niets van het MMO-principe gezien, want hoe de samenwerking tussen spelers, zowel menselijk als computergestuurd, gaat verlopen, is nog geheel onduidelijk. En juist dit aspect kan wel eens gaan bepalen in hoeverre Star Wars: The Old Republic behalve het zijn van een mooie en interessante game, ook echt bestaansrecht gaat hebben naast World of Warcraft."
Kan een spel nog zo mooooooiiiii zijn en leuk hoor tegenstanders omver blazen.. maar inderdaad het MMO-principe, hoe gaat dat uitpakken.
Het questsysteem, is het veel solo of meer groepsgewijs, is het straks een kiddygame met alleen maar met jedis of nee sterker nog heeel veeel siths en lightsabers.
Want dat was voor SWG de gigantische doodsteek dat elke wheenie flip fluitketel een jedi kon zijn door gewoon aan te klikken in startscherm en er niets voor hoeft te doen.
STO wordt ook enorm goed gepresenteerd, schitterend mooi al dat grafische geweld, je eigen schip etc.
Maar het MMO-principe is pas duidelijk na een maand hoe dat speelt.
Bedoel er zijn al enkele groots opgezette MMO ten ziele gegaan in het afgelopen jaar.
Erg leuk artikel dat van de interactie met de npc ziet er zeer positief uit eindelijk eens interactie zonder maar zo snel mogelijk door te klikken om te zien wat je moet doen 🙂
Van de besturing is erg positief want waarom het wiel opnieuw uitvinden als het er al is
En als het een wow killer dat ligt helemaal aan de systemen eisen als je weer een enorme snelle pc moet hebben zal dat zeker niet het geval zijn de kracht van wow is dat het op een redelijk oude pc toch nog goed te spelen is
Wel jammer dat er eigenlijk niet zoveel klassen zijn maar hopelijk kan dat nog verbeteren