Forum

Commodore-oprichter...
 
Notifications
Clear all

Commodore-oprichter Jack Tramiel overleden

Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

Bron: tweakers.net
Zondag is Jack Tramiel overleden, in het bijzijn van zijn familie. De Commodore-oprichter is 83 jaar geworden. Tramiel kwam in 1947 naar de VS, startte Commodore in 1953, maar maakte pas in de jaren '80 furore met de Commodore 64.

Jack Tramiel is zondag in huiselijke kring overleden. Waaraan de pc-pionier is overleden, heeft de familie niet bekendgemaakt.

Tramiel werd in 1928 als Jacek Trzmiel geboren in het Poolse Lodz. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij naar concentratiekamp Auschwitz gestuurd en daar onderzocht door de beruchte dokter Mengele. Die stuurde Tramiel naar een werkkamp, waar hij de oorlog zou overleven. In 1947 trok Tramiel naar de VS, waar hij eerst werkte als taxichauffeur, om in 1953 een eigen te zaak te beginnen die typemachines repareerde. De zaak in de Bronx noemde hij Commodore Portable Typewriter. In de jaren '70 zou hij elektronische rekenmachines gaan produceren, wat door hevige concurrentie van met name Texas Instruments geen succes bleek.

De mislukking zette Tramiel echter wel op het spoor van MOS Technology, een klein bedrijf dat chips maakte voor rekenmachines. Het team van MOS Technology had vlak voor de overname de 6502 ontwikkeld en rond die cpu zou de Commodore Personal Electronic Transactor, kortweg de Commodore PET gemaakt worden. De PET was een pc met ingebouwd toetsenbord en beeldbuis en kwam in 1977 op de markt. Toen de Commodore PET het aflegde tegen tijdgenoten als de Apple II en Atari 800, kwam Commodore met de VIC 20, die in 1980 op de markt verscheen, en opvolger Commodore 64, die in 1982 verscheen.

In 1984 zou Tramiel zich terugtrekken uit Commodore, om nog hetzelfde jaar de computertak van Atari over te nemen van Warner Communications. Al in 1985 ging Tramiel met de Atari ST de strijd aan met Commodore, dat in hetzelfde jaar de Commodore Amiga op de markt bracht. In de jaren daarna bracht Tramiel met Atari computers en gameconsoles uit als de Atari XE, Atari 7800, Atari Lynx en Atari Jaguar. Tramiel verkocht het bedrijf in 1996.

Persoonlijk is Commodore voor mij het 1e merk waar ik mee in aanraking kwam en heb veel plezier beleefd aan de:

Commodore 64c - nog steeds in mijn bezit !

Commodore 128 - nog steeds in mijn bezit !

Met de commodore 64 heb ik hoofdzakelijk games gespeeld en later ben ik met GEOS in aanraking gekomen

GEOS

Met de commodore 128 was het een ander verhaal ook al had deze computer een 64 modus probeerde ik meer 128 mode en de CP/M kant te ontdekken maar dat was lastig omdat er weinig native 128 software was. CP/M daarin integen had een legio aan software zoals Wordstar ( een soort WordPerfect ) en was meer gericht op de serieuze kant.

Quote
Topic starter Posted : 11/04/2012 2:33 pm
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

Hahah ja Commodore 64 laatste model heb ik ook gehad.
Verkocht voor de eerste echte PC, een 386DX!

Rest in Peace Jack!

Nooit geweten dat ie zo vroeg weg ging bij Commodore en Atari runde.

The Mandorine

ReplyQuote
Posted : 12/04/2012 9:31 pm