Forum

Notifications
Clear all

Mobiel keuzestress

Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

Mijn huidige Sony mobiel vertoont kuren en het is tijd geworden om het te gaan vervangen.
Mijn vriendin heeft een Samsung A51, na een tip van Necrosky dat zij tevreden waren met de A50.

Mijn keuzestress is dus ga ik weer voor een Samsung, bijvoorbeeld de A71 of ga ik voor een Google Pixel?

Ik weet dat de A51 tot en met Android versie 12 zal worden geupdate.
Zullen de Pixel toestellen van Google wellicht zelfs naar Android versie 13 worden geupdate?

Nu twijfel ik dus tussen de A51, A71, Pixel 3a XL en de Pixel 4a.

Graag enige advies, tips, ervaringen van jullie kant?!
Bij voorbaat dank!

The Mandorine

Quote
Topic starter Posted : 17/10/2020 2:40 pm
Abib
 Abib
(@abib)
Noble Member

Ik volg al een tijd niet meer welke telefoons uitkomen aangezien ik geen Android gebruik. In het algemeen zal de Pixel langer ondersteund worden dan de Samsung. Verder is het een optimum zoeken tussen de randvoorwaarden als wat wil/kun je uitgeven, welke features heb ik nodig, vind ik de korting op een ouder model de kortere levensduur/ondersteuning waard? Dus allee eisen op een rijtje, er een cijfer aan geven om een indruk te geven hoe belangrijk je de eis vindt, dan een lijstje maken welke je het liefst hebt naar welke je het minst vindt. Vervolgens afstrepen wat niet binnen de randvoorwaarden past en je hebt je keuze gemaakt πŸ™‚

ReplyQuote
Posted : 17/10/2020 10:34 pm
Roebar reacted
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

De keuze van Samsung A51 voor Monique is gedaan omdat ik las dat het toestel tot en met Android versie 12 zouden worden voorzien/geupdate.
En natuurlijk dat het niet meer dan 20 euro als maandbedrag zou zijn.

Ikzelf loop nu rond met een Sony toestel volledig van glas met daarop Android versie 5.2 geloof ik.
Doch hoop ik dat met een Pixel toestel langer updates zal krijgen, naar versie 13?!

The Mandorine

ReplyQuote
Topic starter Posted : 18/10/2020 12:13 pm
Roebar
(@roebar)
Famed Member

Advies is te doen wat Abib voorstelt. Wat vind je belangrijke kenmerken van een telefoon (grootte vh scherm, resolutie, verversing scherm, camera, ondersteuning Android versies, afwerking telefoon, processor, geheugen ondersteuing 5G etc. etc.

Maak vervolgens een short list van telefoons die in je budget passen

(naast de genoemde telefoons zou bijvoorbeeld de Oneplus Nord ook passen)

Geef dan per telefoon per kenmerk een cijfer. Een goede manier is 1 tot 5 (voldoet niet, voldoet minder, neutraal, voldoet een beetje voldoet goed)

Tel de cijfers op en kies of de telefoon met het hoogste cijfer of als je nog twijfelt, zet de top 2 of top 3 nog eens goed naast elkaar om de overige (nice to haves) kenmerken die je niet in je lijst hebt opgenomen te vergelijken. Dan zit er meestal wel eentje boven het maaiveld.

ReplyQuote
Posted : 18/10/2020 3:37 pm
Leto
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

Momenteel is m'n mobiel dus met Android 5.2 en dat al 5 jaar, hoe onveilig is dat?
Überhaupt hoe onveilig is het om een verouderde Android versie te blijven gebruiken, bijvoorbeeld versie 8 of 9?

The Mandorine

ReplyQuote
Topic starter Posted : 19/10/2020 9:39 am