Forum

Notifications
Clear all

SWCCG op de PC

Page 1 / 3
(@eimia)
Eminent Member

Hallo!

Zoals sommigen van jullie reeds weten ben ik met een collega-student voor een schoolproject bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van een SWCCG spel voor op de computer. Single-player versus een AI, Multiplayen via een server, kaartenwinkel waar je kaarten kunt kopen met je gewonnen credits, etc.

Graag willen wij van potentiele spelers weten hoe ze zich de gebruikersinterface voorstellen. Barst maar los, we hebben de beschikking over OpenGL, dus zeg maar hoe je het je voorstelt!

Het probleem waar we voornamelijk op stuiten, en dat we graag onder jullie aandacht willen brengen, is

Hoe houden we het overzicht van zoveel kaarten met zoveel details op een scherm?

Een ander probleem is

Hoe spelen jullie het spel? Hebben jullie een bepaalde strategie?

Dit i.v.m. het ontwikkelen van een AI.

Feedback graag hier πŸ˜€

Quote
Topic starter Posted : 14/01/2005 9:04 pm
Lantern
(@lantern)
Illustrious Member Admin

1. Kan dat weet ik niet hoe je dat op kunt lossen misschien door icons te gebruiken.

2. Strategie: das een lastige - ik heb een aantal potjes gespeeld en wat je vaak ziet is dat de zwaartepunten liggen op characters en interrupts. Daar probeer ik een mix van te maken. Interrupts kunnen heel krachtig zijn waardoor je tegenstander vette deuken in zijn Life Force oploopt.

Locaties is ook een belangrijke factor omdat je met die kaarten veel force kan genereren wat erg makkelijk is voor je Deploy fase.

ReplyQuote
Posted : 14/01/2005 10:11 pm
 Imia
(@imia)
Noble Member

Regel bij zijn ontwerp is zonder interrupt πŸ˜›

het is dus leger tegen leger met wapens.

Hier voor je ontwerp:
- Starting lokatie: 2 of 3 random goeie kaart om te beginnen
- Zorg voor zoveel mogelijk force genereren door middel veel lokatie te plaatsen ipv voordeel van tegenstander
- deploy zoveel mogelijk character die je kan betalen
- hou force pile 2 of 3 kaarten staan

ReplyQuote
Posted : 14/01/2005 10:19 pm
(@eimia)
Eminent Member

Wat wij voor de GUI in gedachten hadden is een zoom-able speltafel. Zo hou je het overzicht, en kun je in bepaalde fasen van het spel inzoomen op een bepaalde locatie om de details te zien. Klikken op kaart en je ziet een venster met de eigenschappen van die kaart, etc. Als jullie nog ideeΓ«n hebben horen we het graag!

Damir: we zijn nog niet eens bij alpha πŸ˜› Het is nu allemaal nog in ontwerp...

Maurice: Op dit moment besteden we inderdaad geen aandacht aan Interrupt en Effect kaarten omdat ze niet voldoen aan de eis dat het spel niet multithreaded mag zijn, d.w.z. als de ene speler aan de beurt is, kan de andere speler niks doen. Maar buiten het project om kan het best zijn dat het toegevoegd kan worden later. Het is een W-onderdeel volgens het DSDM MoSCoW principe... πŸ’‘

ReplyQuote
Topic starter Posted : 14/01/2005 11:48 pm
(@pokemoen)
Active Member

haha, eimia na een paar uurtjes al l33t DSDM'er! :p

nog lang geen alpha/beta idd. Kleine toevoeging: voor kaart-details on-mouse-over, scheelt weer geklik..

Grtz,
Alex
(de mede student) πŸ™‚

ReplyQuote
Posted : 15/01/2005 1:51 am
Dashea
(@dashea)
Illustrious Member

Kep vroeger wel is zitten denken om alle kaarten in te scannen, zodat je online (via mail ofzo) je zetten kon doen met een medespeler πŸ™‚

Nooit wat van gekomen, ga maar paar 100 kaartjes inscannen lol πŸ˜€

Idee klinkt goed, tis voor mij alleen al 5 of 6 jaar geleden dat ik het gespeeld heb, en dus ook minstens zolang geleden dat ik kaarten kocht πŸ™‚
Al heb ik wel een paar leuke kaartjes met een black border πŸ™‚

ReplyQuote
Posted : 15/01/2005 2:09 pm
(@eimia)
Eminent Member

Hoi D@sh,

Heb je nog nooit van www.decipher.com/starwars/ gehoord? πŸ™‚ Alle kaartjes (GIF plaatjes) staan daarop... πŸ™‚ Heb ze gewoon geleeched daarvandaan...

Scannen.. ja doei πŸ˜›

ReplyQuote
Topic starter Posted : 15/01/2005 3:29 pm
(@xcaret)
Prominent Member

Scannen.. ja doei πŸ˜›

luilak 😈

ReplyQuote
Posted : 15/01/2005 3:33 pm
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

nee dat heet intelligentie πŸ˜›

ReplyQuote
Posted : 15/01/2005 6:59 pm
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

nog lang geen alpha/beta idd. Kleine toevoeging: voor kaart-details on-mouse-over, scheelt weer geklik..

ja dit is idd een hele goede tip, erg belangrijk ook, voor gebruiksvriendelijkheid.

om op je eerste vragen terug te komen Wouter..
bepaalde strategie is er niet, al is er wel een vaste volgorde van stappen in een beurt, die staan kort beschreven op de achterkant van een handleiding/boekje van swg, hopelijk heeft Rogier die je gegeven.

in principe staat daarin wat wel kan en wat niet, wat wel mag en wat niet, wanneer iets kan/mag en wanneer niet.

denk maar aan een RTS game, het spel is er, strategie is bij ieder persoon anders, ieder persoon denkt ook anders, maar spel en de middelen blijven hetzelfde, zijn & blijven onveranderd.

die volgorde/stappen staat al vast, aan de speler de keuze welke kaarten die als eerste zal spelen..

maar strategie wordt bepaald aan de hand van de kaarten welke de speler in bezit heeft of niet en welke kaarten als eerst naar boven komen van de stapel.

kortom eigenlijk kun je alles uit het boekje halen. daarin staat goed beschreven wat er allemaal gebeurd. strategie komt daarin niet naar voren, dat bepaald de speler zelf aan de hand van de kaarten die hij wilt gaan gebruiken. zoals bijv. volledig surface georienteerd of space georienteerd.. of een mix ervan.

ik zou bij ontwikkelen van swccg op pc daar geen aandacht of weinig aandacht iig aan strategie besteden. omdat in het boekje de regels staan daarmee wordt al een beetje de strategie in een bepaalde richting geduwd. net zoals bij bordspellen. de regels zijn er met die regels bepaal je een strategie.

belangrijkste is idd de visuele kant en gebruiksvriendelijkheid.
maar nogmaals, bekijk eens de software versie van MagicTheGathering.

ReplyQuote
Posted : 15/01/2005 7:05 pm
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

overzicht van al die kaarten naast elkaar.

dat kan dmv. mouse-on-over iets vergemakkelijkt worden idd.

misschien ook een schuifbalk horizontaal, of je kunt de regels wat aanpassen door maximaal aantal planeten cq. locaties te mogen gebruiken.

het gaat tenslotte om een vereenvoudige vorm van CCG en ook nog op de pc.

heb je ook naar de software versie van MagicTheGathering gekeken?
die is te downloaden... een proefversie dacht ik.

misschien haal je daar veel ideeΓ«n uit.

ReplyQuote
Posted : 15/01/2005 7:08 pm
(@eimia)
Eminent Member

die volgorde/stappen staat al vast, aan de speler de keuze welke kaarten die als eerste zal spelen..

Ja, "de keuze welke kaarten"... daar zit een strategie achter πŸ˜‰ Natuurlijk spelen we volgens de regels van het boekje, en het gaat inderdaad om de stappen zoals in het boekje. Maar toch, welke kaarten zou je deployen, hoeveel zou je per ronde op de Force pile houden (sparen), etc etc.

BTW, Magic The Gathering moeten we inderdaad es naar kijken... alhoewel ik geen flauw benul heb hoe het spel gaat... Alex hopelijk wel πŸ˜€

ReplyQuote
Topic starter Posted : 15/01/2005 10:46 pm
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

hoeveel kaarten je op de force pile houdt, of hoeveel kaarten je deployed etc.. moet binnen de 30 of 60 kaarten vallen, dat bepaal jij de ontwikkelaar van swccg spel.

maar voor ontwikkelen van software moet toch niet uitmaken welke kaarten de speler wilt deployen?

of hoeveel de speler aan kaarten in de force pile wilt behouden?
dat moet op ongelimiteerd staan lijkt me, teminste binnen de 30 of 60 kaarten.

de software moet de keuze vrij laten in welke kaarten de speler kiest om te deployen en hoeveel kaarten ie op de force pile wilt laten.

maar ik denk dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt of dat jij niet helemaal goed uitlegt met wat je wilt zeggen?

enne MTG is zo makkelijk.. land deployen als je die hebt en tappen van landen als je een character wilt neerleggen. aanvallen is altijd mogelijk zonder ervoor te hoeven "betalen".

ReplyQuote
Posted : 15/01/2005 10:54 pm
(@eimia)
Eminent Member

Je begrijpt me inderdaad niet helemaal, sorry. πŸ˜•

Ik bedoelde dus, per ronde, hoeveel zou je, gezien de situatie op tafel en de kaarten in je hand, op je Force pile willen bewaren om zo later battles te kunnen betalen, of dure kaarten te kunnen deployen?

En gezien de kaarten in je hand, welke kaarten zou je deployen? De beste, maar toch duurdere? Of iets goedkoper om veel te kunnen deployen?

Dat bedoel ik dus met strategie... Hoop dat dat nu iets duidelijker is? πŸ™‚

ReplyQuote
Topic starter Posted : 16/01/2005 12:29 am
 Leto
(@leto-the-mandorine)
Illustrious Member

ja afijn wat heeft dat te maken met ontwikkelen van de software?

bedoel de software moet de speler daarin geheel vrijlaten.

dus ik heb het wel begrepen, alleen dan in zoverre begreep ik niet waarom dat van belang was voor ontwikkelen van software.

ReplyQuote
Posted : 16/01/2005 5:21 pm
Page 1 / 3